Cisco leverer gode tall takket være YouTube

YouTube har ledet an utviklingen innen video over internett og det nyter Cisco godt av.

Nettverksgiganten Cisco har lagt frem tallene for sitt regnskapsmessige andre kvartal. De viste en kraftig vekst på både omsetningssiden og på resultatet.

- Cisco oppnådde rekordresultater som kom fra en jevnt balansert fremgang fra hele linjen av våre geografiske områder, våre produkter, kundesegmenter og nye markeder, sier John Chambers, administrerende direktør i Cisco, i en pressemelding.

Omsetningen steg med 27 prosent fra 6,6 til 8,4 milliarder dollar. Overskuddet endte på 1,9 milliarder dollar, en fremgang på 39,7 prosent fra 1,4 milliarder dollar samme kvartal året før.

- Video fortsetter å drive behovet for nettverkskapasitet og det er en potensiell "killer application", sa John Chambers, Ciscos toppsjef, på en telefonkonferanse med aksjeanalytikere, ifølge Wall Street Journal.

"Killer applikasjon" er et bransjebegrep som beskriver en programvare som er så nyttig at den alene er god nok grunn til å kjøpe den underliggende teknologien. Et tidlig eksempel på en "killer applikasjon" er det første regnearket VisiCalc som kjørte på Apple II. Det var så nyttig for bedrifter at de kjøpte en maskin på grunn av det.

Den samme effekten opplever Cisco nå innen nettverksutstyr. Kabelselskaper og teleselskaper oppgraderer sitt nettverksutstyr for å kunne håndtere den økte mengden av video over internett.

YouTube har ledet an i dette kappløpet og etter at de ble kjøpt opp av Google har mange andre selskaper hivd seg på bølgen. Det nyter utstyrsleverandøren Cisco godt av og det reflekteres i de gode kvartalstallene.

Til toppen