Cisco Norge vokser på IP-telefoni

Cisco Norge-sjef Jørgen Myrland opplever ekstrem salgsvekst som følge av IP-telefoni.

Cisco Norge opplever høyere vekst enn moderkonsernet. Norge-avdelingen fikk en vekst i omsetningen på hele 60 prosent i siste kvartal i forhold til samme kvartal i fjor, melder selskapet.

Det er særlig områdene IP-telefoni, svitsjing og ruting som har bidratt til denne veksten. Adm. dir Jørgen Myrland i Cisco Norge mener IP-telefoni er i ferd med å hente inn fasttelefoni-markedet.

- Markedet for IP-telefoni er i ferd med å innhente markedet for tradisjonell fasttelefoni. IP-telefoni i Norge har hittil vært mest brukt i bedriftsinterne telefoninett, og i virksomheter med behov for å øke kundeservicen gjennom automasjon og applikasjonsintegrasjon i callcenter-funksjon, sier Myrland.

Nå kommer også veksten fra de private kundene via bredbåndsleverandørene, ifølge Myrland.

- I øyeblikket er markedet for IP-telefoni som tjeneste fra bredbåndsleverandørene også i ferd med å ta av, både i bedrifts- og privatmarkedet. Med Ciscos teknologilederskap og tette samarbeid med de ledende systemintegratorene, er vi i en glimrende posisjon for å fortsette å lede an i utviklingen av IP-telefoni markedet, sier Jørgen Myrland.

Cisco er markedsleder i Europa innen IP-telefoni med en markedsandel på hele 49 prosent.

Cisco Systems er verdens ledende leverandør av produkter og løsninger til lokale nett og globalt Internett. Selskapet hadde en samlet omsetning i fiskalåret 2004 på 22 milliarder dollar og leverte et resultat på 4,4 milliarder dollar etter skatt. Selskapet har ca 34 300 ansatte fordelt over hele verden. Cisco Systems Norge AS ledes i dag av Jørgen Myrland og har ca 35 ansatte med fokus på salg- og markedsføring av Ciscos produkter og løsninger i Norge.

Til toppen