BEDRIFTSTEKNOLOGI

Cisco og IBM tilbyr hosted IP-telefoni

Samordnet support og nye felles tjenester som hosted IP-telefoni preger et stadig tettere partnerskap.

13. mars 2007 - 09:40

IBM og Cisco har vært partnere lenge. De siste dagene er det kommet to utspill som markerer hvordan samarbeidet mellom de to internasjonale blir stadig tettere.

Det ene utspillet er innen IP-telefoni og kommunikasjon, blant annet et tilbud om hosted IP-telefoni. Det andre er etableringen av felles sentre i 46 land for teknisk support til felles kunder.

Cisco lanserte i forrige uke versjon 6.0 av sin plattform Unified Communications System (UCS) som blant annet forener mobiltelefoni, IP-telefoni og ulike former for meldinger med vanlige datatjenester som e-post. Den mest framtredende nyheten var Unified Mobile Communicator, en applikasjon som gjør mobiltelefonen i stand til å håndtere alle tjenestene i plattformen.

    Les også:

Noen dager etter denne lanseringen, kunngjorde IBM og Cisco at de samarbeider om en plattform for å utvikle integrerte kommunikasjonsløsninger: Unified Communication and Collaboration, forkortet UC2.

I praksis forener denne plattformen Lotus Sametime fra IBM og UCS 6 fra Cisco.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Per Vassbotn i IBM Norge, er målet med UC2 å tilby et utgangspunkt for bedrifter å lage nye applikasjoner og tjenester for stasjonære og bærbare PC-er, samt mobile enheter. De skal dels kunne leveres gjennom nettlesere, og under alle omstendigheter være enkle å administrere.

– UC2-plattformen vil tilbys gratis til utviklere, med lave kostnader for support og redistribuering. Dette for å sikre god tilgjengelighet og at plattformen raskt implementeres i bedriftene, skriver Vassbotn i en e-post.

IBM og Cisco vil også bruke plattformen selv, og varsler følgende fellestjenester i løpet av 2007:

  • Bruk av Lotus Sametime til å sende og motta lynmeldinger til Cisco Unified IP-telefoner, se og spille av Cisco Unity talemeldinger, og «click to call» for å initiere telefonsamtaler.
  • Felles klient som kombinerer Sametime med Cisco-tjenester, som samlet informasjon om tilstedeværelse («presence»), IP-telefonklient på PC, kontroll over ekstern IP-telefonapparat, samtalelogg, konferanser og videotelefoni.
  • Integrasjon av Cisco Unified MeetingPlace med Lotus Sametime og Lotus Notes, i løpet av annet halvår 2007.

I Norge vil samarbeidet også gi seg utslag i tilbud om en hosted løsning for IP-telefoni.

Denne skal presenteres og demonstreres på et arrangement 15. mars: Cisco Expo på Sentrum Scene i Oslo.

Løsningen skal være den første av sitt slag på det norske markedet. Den beskrives som fleksibel og skalerbar. Kundene forespeiles en avansert og løpende oppdatert løsning som mange ellers ikke vil ha kapasitet til å administrere på egen hånd, med gevinster som rimeligere telefoni, og mer produktive ansatte. De forente tjenestene omfatter IP-telefoni, e-post, lynmeldinger, tilstedeværelse med mer, kombinert med sikker autentisering og identitetsstyring. Løsningen bygger på IBM Tivoli Identity Manager og Cisco Call Manager. Den skal være spesielt egnet for geografiske spredte bedrifter, og organisasjoner der medarbeidere er mye på farten.

I går kom enda et felles utspill: Cisco og IBM sier di vil slå sammen teknisk support for felles kunder, også utenfor USA. I 46 land skal det etableres felles sentre for IT-support der spørsmål vedrørende produkter og tjenester fra Cisco og IBM vil håndteres under ett.

Sentrene er etablert i erkjennelse av at den økende graden av for eksempel Cisco-svitsjer og -programvare i IBM-produkter gjør det lite hensiktsmessig for kundene å måtte velge hvem de skal henvende seg til for å få support.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.