Cisco står foran massiv omlegging

IT-giganten Cisco skal legge om og kaste sin gamle logo - de vil heller være et moderne, konsument-rettet selskap.

En av de store trendene som har preget IT-bransjen de siste årene er fremveksten av privatmarkedet. Tidligere var det bedriftenes behov som dominerte totalt og konsumentene fikk produktene etterhvert som de ble avlengs og billige.

Årsakene er mange, blant annet den kraftige dreiningen mot digitale medier og et stort prispress. Bedrifter tar derfor i stadig større grad bruk utstyr designet for og priset for konsumentmarkedet, påpeker blant annet Gartner.

Dette er nok hovedårsaken til at Cisco, et av verdens største IT-selskaper nå planlegger et ham-skifte.

Cisco sliter i dag med at selskapet er ganske usynlig for de fleste, til tross for at det står en Cisco-logo på utstyret som driver store deler av det globale internettet.

Omleggingen ble varslet på et salgsmøte Cisco avholdt i Las Vegas i august, men senere i dag skal selskapet offentliggjøre den nye strategien, skriver Wall Street Journal som har fått nyheten på forhånd.

Det er Ciscos nye markedssjef, Susan Bostrom, som er arkitekten bak omleggingen.

Omleggingen kan minne om den omleggingen Intel gjorde i 1990. Selskapet slet med å være en ukjent del-leverandør til de kjente PC-produsentene, men klarte å få folk til å forstå at det var deres brikker som betydde mest.

Cisco har egentlig kommet ganskek langt i konsumentmarkedet - selskapet er store på WLAN-utstyr gjennom sitt heleide datterselskap Linksys. Cisco eier også danske Kiss som lager avanserte DVD-spillere. Og i våres kjøpte Cisco opp Scientific-Atlanta, en av de største produsentene av TV-dekoderbokser.

Hovedessensen i den nye strategien er at Cisco ikke bare skal selge nettverksutstyr, de skal bli kjent som en stor aktør i stuene til privatkunder over hele verden. Dette betyr blant annet at Cisco skal bytte ut den gamle logoen som med Golden Gate-broen.

Startskuddet for endringene skal gå 2. oktober - da skal Cisco fyre av en massiv markedskampanje med sin nye logo. Det er mulig at denne logoen skal erstatte både Linksys, Kiss og Scientific-Atlanta.

Til toppen