Cisco vokser med nettet

Stadig flere kobles sammen med raskere linjer, viser kvartalstallene fra Cisco. Den ledende leverandøren av nett- og Internett-bokser solgte for 40 prosent mer enn i 1997.

Sammen med Intel og Microsoft, er Cisco blitt et symbol på informasjonsalderen. Cisco-sjef John Chambers (bildet) hadde posisjonert selskapet godt da Internett dukket opp i 1994, og selskapet har vokst i eksplosjonsaktig tempo siden. I fjerde kvartal i fjor omsatte Cisco for nesten 21 milliarder kroner, en vekst på 40 prosent siden fjerde kvartal i 1997.

Internett har gjort Ciscos eiere rike. På papiret tjener imidlertid ikke Cisco like mye penger - fortjenesten falt 37 prosent til litt over 2 milliarder kroner. Dette skyldes fire oppkjøp Cisco gjennomførte i fjerde kvartal - uten disse hadde fortjenesten ligget på 4,5 milliarder kroner, et hopp på 33 prosent.

For å bygge seg opp mot sine konkurrenter, blant andre Lucent, kjøpte Cisco hele ni mindre selskaper i fjor og har nå to tredjedeler av Internett-markedet.

I likhet med mange andre norgeskontorer, offentliggjør heller ikke Cisco Norge omsetning og resultattall, men forteller at salget i Norge og resten av Europa "følger samme trend" som de globale tallene.

Cisco tror selskapet vil fortsette sin fenomenale vekst i minst tre år fordi Internett-utviklingen ikke ser ut til å bremse opp. Dessuten, poengterer amerikanske analytikere, vil Cisco i årene fremover også vokse på at teleselskapene bytter over til digitalt nettverksutstyr i stedet for tradisjonelle telefonsentraler. Dette er de nødt til etter hvert som stadig mer trafikk blir digital og for å kunne tilby tjenester som IP-telefoni. Taperne er telefonsentral-leverandører som Ericsson og Alcatel.

Sammen med en rekke andre Internett-relaterte aksjer har Cisco-aksjen mer enn doblet seg i verdi siden oktober. Selskapet er nå verdsatt til svimlende 1295 milliarder kroner.

Til toppen