Clockwork utvider etter knalltøff høst

Clockwork AS, som slås sammen med tre andre norske webbyråer på nyåret, har måttet si nei til flere nye oppdrag og slitt med å få ferdig eksisterende oppdrag. Nå ansettes syv nye personer for å avhjelpe situasjonen. Det er en økning med over 40 prosent av staben.

Internettbransjen, og i særdeles webbyråene og internettkonsulentene, har blitt kritisert for å være umodne i forhold til seriøs kundebehandling.

Tidsoverskridelser, budsjettoverskridelser og kvalitetssvikt er slett ikke enestående fenomener verken i Internett- eller IT-bransjen generelt, men med den enorme floraen av små- og mellomstore webbyråer, blir ofte kundeservicen av variabel kvalitet.

- Det er ingen hemmelighet at vi har hatt visse kapasitetsproblemer de siste to månedene. På grunn av dette har vi vært nødt til å takke nei til flere større oppdrag for å konsentrere oss om allerede eksisterende kunder, sier Erlend Tiller som er kreativ leder i norske Clockwork.

Men disse kapasitetsproblemene kommer sannsynligvis til å bli løst når Clockwork fusjonerer med Mogul, Numerica Taskon og Win.HLP en gang ut på nyåret. Clockwork-eieren Optosof gikk inn og la inn bud på de tre norske selskapene i forrige uke.

Går fusjonen i boks, vil konsulentselskapet inneholde over 200 medarbeidere i Norge. Inntil det er et faktum, skal det være "business-as-usual" ifølge alle de fire involverte byråene.

- Vi har hatt endel prospektive kunder som vi har hatt fryktelig lyst til å si ja til, men måttet skyve fra oss. Vi har slitt litt med å få de eksisterende oppdragene i havn. Hovedproblemet har vært på teknologisiden. Våre ansatte har stått på som gærninger og forsaket veldig mye privatliv i prosessen, sier Tiller.

- Heldigvis har vi veldig dedikerte folk på huset og per i dag er vi i mål. Men det har vært en skikkelig tøff høst, det er helt sikkert, sier han som etter sommeren ble ansatt som kreativ leder.

Han innrømmer at de har blitt tatt litt på senga. Men en del av problemene mener han har vært uforskyldt:

- Vi har hatt eksempler på at hardwaren hos kunden ikke fullt ut har støttet den mengden med info som er puttet inn i systemet. Det har blitt masse overtid på oss for å bytte ut deler. Dette har måttet prioriteres før andre saker, sier han og mener det blir deilig å få på plass to spesielt teknisk kyndige personer blant de syv som nå ansettes.

- Da får vi en helt annen kapasitet på teknologi, mener han.

Etter nyansettelsene, vil Clockwork AS bestå av 23 ansatte.

De syv nye er:

1. Kathrine Hoff Quirk - teknologiansvarlig

2. Finn Mathiesen - systemutvikler

3. Ellen Kolden - webdesigner

4. Mark Willhans - webdesigner

5. Stål Heggelund - salgsdirektør

6. Thomas Houge - kundeansvarlig

7. Anne Lene Johnsen - prosjektleder

Til toppen