BEDRIFTSTEKNOLOGI

ClustRa: Søker Rosing for patentert databaseteknologi

Det nyetablerte Trondheim-firmaet ClustRa søker Rosings kreativitetspris for sin patenterte databaseteknologi, der høyytelses databaser kjøres på klynger av standard Unix- eller NT-maskiner, med garantert 100 prosent oppetid over ti sammenhengende år.

Einar Ryvarden
23. jan. 1998 - 16:03
ClustRa-ledelsen (f.v) adm. dir. Karl Klingsheim, markeds- og salgsdirektør Tore Sæter og teknisk direktør Svein-Olaf Hvasshovd.
ClustRa-ledelsen (f.v) adm. dir. Karl Klingsheim, markeds- og salgsdirektør Tore Sæter og teknisk direktør Svein-Olaf Hvasshovd.

På en telefonkonferanse samler vi personene på bildet - administrerende direktør Karl Klingsheim, markeds- og salgsdirektør Tore Sæter, teknisk direktør Svein-Olaf Hvasshovd - samt utvikler Harald Backer, til å fortelle om produktet, bedriften og miljøet.

Den mannsdominerte bedriften ClustRa AS er ny, men miljøet har røtter 20 år tilbake i tid, da databaseforskningsmiljøet i Trondheim kom med sine første produkter og døpte dem Ra etter Thor Heyerdahls samtidige sivbåter.

- For ti år siden innså man i det daværende Televerket at tradisjonelle databasesystemer ikke kan brukes i forbindelse med driftskritiske telefonisystemer, sier en av røstene på tråden. - De har ikke tilstrekkelig ytelse, og er heller ikke pålitelige nok til å støtte opp om telefoni med stadig flere tjenester til et alltid økende antall kunder.

Røstene på tråden presiserer at de snakker om databasesystemer for selve telefonitjenesten, ikke for televerk i sin alminnelighet.

Instansen som siden ble Telenor FoU, ville stimulere utviklingen av databaseteknologi for å fremme teleteknologi. Avansert teknologi betraktes som vesentlig i seg selv. Det gir dessuten opphavet muligheter til å styre internasjonale utstyrsleverandører som Ericsson og Alcatel, samt å påvirke den generelle teknologiske utviklingen.

- Derfor tok Televerket initiativet til prosjektet ClustRa DBMS Server for å lage spesiell databaseteknologi for telefoni og telekommunikasjon. Prosjektet ble så vellykket at vi solgte produktet på det åpne markedet mens det ennå var et forskningsprosjekt.

Systemet ble solgt til det kanadiske selskapet SED Systems som innlemmet det i satellittelefonien som ble levert til Inmarsat.

- De trengte et system som gir absolutt pålitelighet. Det har vært i operasjonell drift siden desember 1997, og kontrakten forbyr oss å stanse det i ti år framover.

Den delvis Telenor-eide Inmarsat er verdens største globale operatør innen satellittelefoni, me 50.000 abonnenter. Blant brukerne er båten Kværner Innovation og FNs våpeninspektører i Irak. ClustRa brukes til å holde orden på hvor alle telefonene er, slik at du kommer straks fram uten å måtte gjette deg til noe geografisk bestemt retningsnummer. Det er første gang slik mobilitet tilbys i satellittelefoni.

- Inmarsat-systemet utnytter informasjonssentre på tre steder: i Japan, i Saskatchewan i Kanadas ødemark, og i Eik i Rogaland. Det er tilstrekkelig til å nå alle de geostasjonære satellittene som til sammen dekker hele kloden.

Den geografiske spredningen av informasjonssentrene har gjort det nødvendig for ClustRa å utvikle egen teknologi for å sørge for at alle sentrene innehar nøyaktig samme informasjon til enhver tid. Det krever gjensidige oppdateringer innen svært knappe tidsintervaller. ClustRa har i motsetning til andre systemer, ikke opplevd situasjoner der det som skulle vært identiske kopier har begynt å avvike fra hverandre.

- ClustRa kjører på klynger av Unix- eller Windows NT-baserte arbeidsstasjoner. Selve utviklingen er skjedd på Sun, og produktet er siden portet til andre plattformer. Operativsystemene er standard hyllevare. ClustRa sørger selv for selve klyngingen.

- Vi valgte å klynge standard maskinvare med standard operativsystemer, fordi vi oppfattet det som mest gunstig fra et pris/ytelse-synspunkt. Feil som oppstår i moderne datasystemer er sjeldent knyttet til maskinvaren. De stammer oftest fra programvaren og fra handlinger knyttet til drift og vedlikehold av anlegg. Dessuten fant vi raskt ut at ingen av dagens klyngende systemer kunne tilfredsstille ytelseskravet. I telefoni måles responstid i millisekunder. Og et telefonisystem kan per definisjon aldri være dødt.

I ClustRas klynging maskeres feilsituasjoner overfor telefonisystemet ved at applikasjonen uansett kjører videre på de deler av klyngen som fortsatt fungerer. Klyngen i seg selv skal aldri være nede. Ytelsen og påliteligheten øker omtrent lineært med antall maskiner i klyngen.

- Det er ingen øvre grense på antall maskiner. Kunden kan starte med en klynge på to, og utvide etter behov. Vi beviste dette sommeren 1995 da tallet på Telenors GSM-abonnenter økte fra noen titallstusen til mange hundre tusen i løpet av noen få uker.

ClustRa har tatt ut flere internasjonale patenter, blant annet innen replikering, automatisk reparasjon innen en klynge og reparasjon mellom flere klynger.

- Som ethvert annet dataanlegg må en klynge også driftes. Operativsystemer og applikasjoner skal oppgraderes og vedlikeholdes. Vi klarer å gjøre dette mens systemet er oppe. Vi kan bytte operativsystem og kommunikasjonsprogramvare mens systemet er i drift. Ytelsen reduseres noe, men tilfredsstiller minimumskravet. Pålitelighet, respons i sanntid, skalerbar ytelse og standard plattform er våre salgsargumenter, og vi merker at de slår gjennom.

Produktets siktemål er typisk internasjonalt: 99 prosent av omsetningen ventes å gå til utlandet, og mennene står klare til å håndtere både millionomsetning og utenlandsetablering. Mer om dette i to senere artikler.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra