CNN-eier gir ikke opp Norge

Til tross for fiasko med satsingen på CNN, gir ikke eieren Turner Broadcasting System (TBS) opp Norge. Etter det digitoday.no forstår har det blant annet vært samtaler med Schibsted om et mobilt samarbeid.

- Vi har ikke gitt opp Norge, og vi har heller ikke gitt opp lokal representasjon, sier Susanna Flood, som er PR-sjef i CNN International i London.

Hun har nettopp avsluttet en presentasjon (sammen med TBS Europe-sjef Alison Mordue) under Konferansen Media 2000 i Bergen, av hvordan merkevaren CNN skal bygges i en konkurranseutsatt nyhetsfremtid.

Dette skjer samme dagen som CNN Norge og CNN Sverige stenger sine lokale nyhetstjenester. I likhet med i Sverige har ikke Scandinavia Online (SOL) og VG Multimedia sett grunnen til å fortsette å fronte CNN i Norge på Internett.

I Norge har det ikke vært mulig å få på plass en ny samarbeidspartner for CNN.

VG-sjef Torry Pedersen har i lengre tid signalisert at organisasjonen i VG Multimedia bruker all tid og krefter på VG.no. Og hos eierne i Schibsted er det heller ikke stor tro på at lisensbaserte, desentraliserte modeller under andre merkenavn lønner seg.

Likevel er ikke relasjonene kuttet for godt. Etter det digitoday.no forstår har det i lengre tid vært samtaler mellom Schibsted Telecom og TBS om et eventuelt samarbeid på mobilområdet i Norge og Norden.

Hvilke samarbeidsformer som diskuteres, er uklart, men uttalelser fra direktør Arthur Bastings i TBS Europe senest i går antydet at den amerikanske giganten har forpliktelser i Norge.

- CNN Norge har vært en viktig komponent i den første fasen av vår regionale, interaktive strategi, og vi har fortsatt en forpliktelse overfor det norske markedet. Nordmennene er blant de mest avanserte mediebrukerne i verden og har vært store brukere av CNNs tjenester. Vi føler at det nå er på tide å måle responsen på andre interaktive tjenester, sa Bastings i pressemeldingen.

Susanna Flood bekrefter overfor digitoday.no at de har samtaler med ulike norske aktører, men at en avgjørelse kan komme om én måned. Eller ett år.


- Vi har ingen offisielle kommentarer til dette i øyeblikket.

Flood mener at lokal representasjon stadig er viktig for CNN i de enkelte land, noe blant annet en avtale med Handelsblatt og n-tv.de i Tyskland er eksempler på. Dermed har de ikke helt gitt opp lisensieringsmodellen.

Hun sier de stadig anser hvert enkelt land som hvert sitt marked og ikke er fristet til å effektivisere ved å se på Norden som et homogent marked. Likevel ser Flood helt klart synergieffekten av en eventuell felles avtale med en stor nordisk medieaktør.

Til toppen