JUSS OG SAMFUNN

CNN-satsing uten domenebeskyttelse

I Danmark er cnn.dk allerede kapret av utenforstående, mens cnn.no og cnn.se er ledige. Nyhetsleverandøren CNN bedyrer at de beskytter sine merkenavn med nebb og klør, men har foreløpig valgt å satse på samarbeidspartneres merkenavn.

Hilde Nyman
15. jan. 1999 - 19:12

På mandag lanseres den lenge bebudede nettutgaven av CNN på norsk. Det er Scandinavia Online i Sverige (SOL AB) som har rettighetene til Skandinavia, men mediehuset Schibsted har valgt å la Norges største avis, VG, ta seg av Norges-satsingen.

Både Dagbladet: på nettet og Computerworld skriver i dag at det er tabloidavisen som har fått tilslaget. VG har da også innkalt til pressekonferanse på mandag med følgende ordlyd:

"Du/dere inviteres herved til den offisielle åpningen av en ny og omfattende nyhetstjeneste på Internett, produsert av VG Multimedia. Tjenesten produseres i samarbeid med et ledende internasjonalt nyhetsselskap."

Det innebærer imidlertid ikke at det er www.cnn.no eller cnn.no som lanseres. Derimot får den nye tjenesten adressen cnn.vg.no.

Dette er etter modell fra Sverige der adressen er cnn.passagen.se.

Direktør Knut Falchenberg i Schibsted opplyser til digi.no at man diskuterer domenepolitikken for CNN i Skandinavia.

- Vi drøfter nå vår domenepolitikk. Foreløpig vil adressene til CNN i Skandinavia ligge under samarbeidspartneres adresser, som CNN i Sverige ligger under Passagen. Det har med juridiske vurderinger å gjøre. Dette er kompliserte juridiske ting, og det er ikke enkelt å danne selskap i alle verdens land for et stort internasjonalt selskap hvor man kan bli saksøkt, sier Falchenberg til digi.no.

Han forteller videre at det for CNN i Skandinavia eksisterer en egen Management Committee som er et samarbeidsorgan. Her sitter foruten Falchenberg som representant for Schibsted, sjefredaktøren og businessredaktøren fra CNN og en fra ledelsen i SOL Sverige.

Problemet med å la domenene ligge fritt tilgjengelig er at domenepirater når som helst kan registrerer disse - for så å selge dem til merkevareinnehaveren, i dette tilfelle CNN, for en stiv pris.

I august i fjor skrev digi.no at CNN planla å ha flere parallelle domenenavn i de skandinaviske land for å sikre at potensielle lesere ikke går seg vill i jakten på nyheter fra CNN. Tidligere markedssjef i CNN Sverige, Alecsander Kucinic, sa at det ikke var bestemt om man både skulle eie adressen som inneholdt samarbeidspartnerens navn og den rene adressen som kun ville indikere hvilket land tjenesten representerte.

I dag sier Tim Utkutug, affärssjef i CNN Sverige, at SOL AB faktisk ikke har anledning til å registrere domenenavnene cnn.se eller cnn.no.

- Vi kan ikke registrere disse domenene, fordi det må være et selskap som kjøper domenene. Det går ikke ettersom vi kun har lisens på CNN, og ikke eier det, sier Utkutug.

- Domeneregistrering er en jungel, sier han, og forteller at det er planer om å diskutere denne problemstillingen med CNN internasjonalt.

- Vi skal diskutere domeneadresser, men alle selskaper diskuterer URL-strategi, det er ikke noe spesielt med det, understreker Utkutug, som var den som bekreftet overfor Dagbladet: på nettet at det er VG som skal samarbeide med CNN her i Norge.

Redaksjonssjef i CNN Sverige, Krister Bengtsson, hevder de ikke er engstelige for pirater på nett, ikke minst fordi Passagen og domeneadressen passagen.se trekker lesere til CNNs cnn.passagen.se:

- På Passagen er det en utrolig stor trafikk. Vi er ikke redde for domenepirater, sier Bengtsson.

Han tror ikke det er fare for at eventuelle lesere skal gå feil, derfor trenger den svenske utgaven av CNN ikke å eie cnn.se.

Bengtsson avviser at det noensinne har vært planen å eie flere parallelle domenenavn for at ingen skal gå feil i nettets jungel, slik tidligere markedssjef Kucinic i CNN Sverige har uttalt til digi.no tidligere.

- Nei, der tror jeg han tar feil, det har aldri vært våre planer, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

I CNNs hovedkvarter i Atlanta i USA, forteller pressetalsmann Kerrin Roberts at CNN beskytter sitt merkenavn med nebb og klør.

- Vi har gått ut og sikret oss domenenavn for å beskytte vårt produkt. Vi vil forsikre oss om at vår merkevare er beskyttet, ikke bare på Internett, men i alle former, sier Roberts til digi.no.

Problemet er bare at det ikke er tilfellet for Skandinavia. Adressen cnn.dk ble allerede kjøpt opp av en dansk aktør for to år siden. Og ifølge Falchenberg vil det snart komme en dansk CNN også.

- Har CNN internasjonalt planer om å registrere, eventuelt kjøpe domeneadressene cnn.no/se/dk? Foregår det forhandlinger om dette?

- Det kan jeg ikke diskutere som ledd i CNNs interne rutiner, sier Kerrin Roberts, og vil verken avkrefte eller bekrefte at det er den amerikanske delen av CNN som bestemmer dette.

Det kommer som julekvelden på kjerringa på Roberts at den norske versjonen av CNN skal lanseres til uken:

- Det er nytt for meg at den norske tjenesten lanseres på mandag, men jeg har vært veldig travel med andre prosjekter, sier Roberts til digi.no.

- CNN-tjenestene på andre språk er viktige for å gjøre nyheter tilgjengelige for ikke-engelsktalende personer. I de Skandinaviske land er man store nyhetskonsumenter, og man er klar over de ulike mediekanalene. Vi er glade for at nordmenn nå får mulighet til å få tilgang til CNNs nyheter på sitt eget språk, sier Roberts.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.