Coca-Cola fikk ikke stoppet Redzone-kampanje i tide

Denne helgen var den nye nettportalen Redzone.no endelig oppe etter en teknisk feil. Nesten én uke med reklametrykk i mediene gikk dermed i vasken.

Går du inn på Redzone kan du nå se det siste stuntet til Coca-Cola for å skape lojalitet til publikum, spesielt i målgruppen 15-29 år. I disse dager introduseres konseptet i alle de nordiske landene.

PR- og markedskoordinator Eirik Bryn opplyser til digi.no at det har vært problemer med leveransene fra den spanske leverandøren Betybyte. Det er et spansk selskap som for drøyt ett år siden satte igang en test med en nettportal der spillene sto i fokus.

- Vi har vært nede uforskyldt i én, liten uke, sier Bryn som ikke tror det blir noe erstatningskrav i etterkant mot spanjolene.

Før helgen kom Redzone endelig i gang. Etter å ha registrert deg, kan du spille mot en haug med andre online-spillere eller du kan nettprate med Redzone-brukerne.

- Vi har ikke hatt et Internett-community av dette kaliberet tidligere. Før har vi for eksempel hatt SMS-opplegg hvor vi har trigget konkurranser fra flasker og etiketter. Dette er mye mer omfattende. Her kan man være lenge inne for å spille eller bygge sitt eget hjem i Redzone City. Det er et helt lite nettsamfunn for seg selv, sier Bryn.

For Coca-Cola kommer imidlertid dette lovlig sent i gang. Mediekampanjen har allerede dominert endel av mediemiksen i over én uke.

- Jeg har ikke tall på hvor stor effekt dette har hatt. Faren er selvsagt at de er folk som har prøvd og ikke gidder å prøve igjen. Det er selvfølgelig uheldig og trist, men vi ser på tallene nå i helgen at bruken er stigende på Redzone, sier han.

Bryn er helt enig i at det hadde vært mest gunstig å kunne tatt mediekampanjen av luften i den uken nettstedet lå nede. Kampanjen har både gått på TV, kino, i radio og i magasiner, blader og på Internett.

Noe ble da også gjort med enkelte reklameinnslag.

- Dette kom brått på oss. Etter at vi sendte pressemelding før forrige helg, skjedde det et hendelig uhell. I dette tilfelle var det ikke praktisk mulig å ta av kampanjene, selv om vi har tatt endel reklamefilmer av lufta inntil vi fikk kontroll på problemet fredag før helgen, sier Bryn.

Han forteller at det største trykket har Coca-Cola satt inn på TV og kino, pluss sponsorat på ungdomsprogrammet 'Pepper' på P4.

- På P4 vil Redzone ha sin egen bolk i programmet Pepper ut april. Gjennom radioprogrammet og programlederen skal P4 involvere Redzone-aktiviteter gjennom en avtale med oss. Det vil være mye interaktivitet i Pepper, sier han.

- Samtidig har vi storsatsinger på SOL, via Advertising.com og andre store nettsteder, sier han og innrømmer at det er mye vanskeligere å nå frem til ungdomsmålgruppene enn tidligere.

- Det er vanskeligere i dag. Vi må ta i bruk mange nye muligheter for å nå disse gruppene. Det å ta i bruk Internett er kanskje ikke så veldig banebrytende, men det er nye tider, og vi må være flinke til å være konsistente og langsiktige, uten å hoppe på de store bølgene, sier han.

- Vi lever av å selge brus, men vi ønsker å levere det uventede til publikum. Her tilbyr vi i realiteten mer enn det forbrukerne kan forvente av oss. Det er den totale opplevelsen som teller, hvor folk for eksempel kan få med seg venner på leken, sier han og mener at nøkkelen til suksess ligger å ikke å eldes med målgruppene sine.

- Vi er nok ikke mer voksent og satt selskap enn vi var for 10-15 år siden. Det er viktig å holde fokus kun på målgruppen over lengre tid.

Til toppen