En stadig større del av Internett-trafikken vil kommer fra maskiner som kommuniserer med hverandre. Avanserte salgsautomater som Coca-Cola Freestyle er blant disse. (Bilde: The Coca-Cola Company)

Coca-Cola har millioner av nettadresser

Tingenes Internett kommer er her for lengst.

I slutten av forrige uke ble det publisert et innlegg på Slashdot som førte til en omfattende debatt: Hva skal The Coca Cola Company med 16 millioner MAC-adresser?

En MAC-adresse er en i utgangspunktet unik identifikator for nettverksadaptere. I praksis har alle datamaskiner, smartmobiler og nettbrett en slik MAC-adresse. Det samme gjelder også mye nettverksutstyr, skrivere og en økende mengde annen type elektronikk. Men Coca-Cola tilbyr vel ikke slikt?

Vel, ikke direkte, men Wired oppklarer en del denne saken. Blant annet er 16 millioner MAC-adresser den minst mengden det er mulig å reservere. Coca-Cola Company skal ha gjort dette for flere år siden.

Wired gjør det også rimelig klart at MAC-adressene brukes i forbindelse med brusautomater. Sannsynligvis ikke de relativt enkle automatene som finnes her i landet, men sannsynligvis de avanserte Freestyle-automatene hvor brukeren kan velge mellom mer enn hundre smaker.

Disse maskinene skal kunne utveksle data med både leietakeren og Coca-Cola Company om alt fra beholdning av ingredienser, salgstall og driftsinformasjon. I tillegg er selskapet blant dem som nå tester ut enda smartere automater, som ved hjelp av tilbud på en stor skjerm og sannstidsdata fra salget kan gi leverandøren umiddelbar informasjon om hvilke tilbud og produktkombinasjoner som fungerer.

En vesentlig egenskap ved disse nye automatene er at de selvfølgelig ikke krever betaling med mynter.

Nøyaktig hvordan Coca-Cola Company benytter de reserverte MAC-adressene, er stadig uklart. Men dersom det bare er i salgsautomater de benyttes, har selskapet ifølge Wired en del å gå på. Det skal finnes mellom 6 og 7 millioner salgsautomater totalt i USA, noe som utgjør omtrent halvparten av denne typen automater i verden.

    Les også:

Til toppen