FORBRUKERTEKNOLOGI

Coca-Cola investerer i Spotify

Hentet inn over en halv milliard kroner.

Coca-Cola går inn som en av eierne i Spotify. De har lagt 10 millioner dollar på bordet i en stor finansieringsrunde som priser den svensk-ættede musikktjenesten til svimlende 17,3 milliarder kroner.
Coca-Cola går inn som en av eierne i Spotify. De har lagt 10 millioner dollar på bordet i en stor finansieringsrunde som priser den svensk-ættede musikktjenesten til svimlende 17,3 milliarder kroner. Bilde: Carla Gottgens/Bloomberg via Getty Images/All Over Press
15. nov. 2012 - 09:17

Musikktjenesten Spotify har hentet inn 100 millioner dollar, i underkant av 580 millioner kroner, i en finansieringsrunde. Som digi.no meldte tidligere denne uken priser dette selskapet til rundt svimlende 3 milliarder dollar, over 17 milliarder norske kroner.

Halvparten av det britisk-baserte selskapet, som har dype røtter i Sverige, ble hentet inn fra investeringsbanken Goldman Sachs, som skal ha sikret seg Spotify-aksjer for 50 millioner dollar. Men den mest oppsiktsvekkende investoren er leksedrikk-giganten Coca Cola. De skal ifølge New York Times-bloggen MediaDecoder, ha investert 10 millioner dollar i selskapet.

Opplysningene er ikke bekreftet at hverken Spotify eller Coca-Cola. Siden Spotify ikke er børsnotert trenger de ikke offentliggjøre denne type informasjon. Men New York Times har fått informasjonen av kilder som kjenner til transaksjonen.

Nå er 10 millioner dollar å anse som lommerusk for Coca Cola, som ifølge New York Times blir verdsatt til 162 milliarder dollar på børsen i New York.

Men investeringen er en bekreftelse på at verdens største leskedrikk-selskap, med kanskje den sterkeste merkevaren i verden, vil legge sin tyngde bak Spotifys videre ekspansjon. I april annonserte oppstartsselskapet og brusgiganten nemlig en markedsføringsavtale.

Den gangen uttalte en av markedssjefene til den amerikanske avisen LA Times at «de først og fremst ble forelsket i tjenesten», da de vurderte samarbeidet. At Coca-Cola også har lagt penger på bordet for å sikre seg aksjer i selskapet er en sterk bekreftelse på markedssamarbeidet.

Spotify trenger imidlertid all hjelp de kan få. De må betale 75 prosent av omsetningen sin til plateselskapene for å få tilgang til deres kataloger. Den eneste måten de kan skape en lønnsom forretning med slike betingelser er å tiltrekke seg svært store brukergrupper. Samtidig kommer en rekke konkurrenter på banken med tilsvarende tjenester. Sist er Microsoft, som via sin Xbox-plattform vil tilby musikkstrømming.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.