Coca-Cola satser på norsk nettspill

Et nytt nettspill laget av Eye One skal trekke nettbrukere til Coca Colas norske nettsted. Spillet ligger i verdenstoppen når det gjelder å bruke Java, mener markedssjef Olav Folkestad. Det er likevel usikkert om Coca-Cola vil bruke spillet som sugerør for nettbrukere internasjonalt.

- Dette er sannsynligvis det råeste Java-baserte nettspillet som finnes i dag, sier den ubeskjedne markedssjefen i New Media Science (NMS) til digi. Eye One, som har utviklet nettspillet for Coca-Cola, er et datterselskap av NMS.

Tidligere har Eye One levert nettspill til blant annet VG og Telenor.

- Stadig flere ser at spill er det perfekte markedsføringsverktøyet for å trekke folk til nettstedene. Dersom spillene skreddersys etter kundens profil, er det et perfekt verktøy for å bygge merkevare og produktkjennskap på nettet. Dette spillet er helt kokt i Cola, sier Folkestad om Cola-spillet "Overflow".

Ifølge markedssjefen skal dette være noe av det mest avanserte som finnes på Internett i dag. Spillet er laget av programmereren Tonny Espeseth, som har vunnet flere priser og skrevet internasjonale fagbøker om Java-programmering. "Overflow" gir nettbrukerne et nærmest ubegrenset antall nivåer å ta seg gjennom. Hvert nivå har stigende markedsgrad, slik at nettbrukere som hektes på spillet, kan bli sittende i lang tid.

Utviklingskostnaden for et nettspill fra Eye One ligger på rundt 100.000 kroner, dersom det skreddersys for kunden. Han nevner imidlertid flere forretningsmodeller som kan få ned kostnadene for kunder med slankere markedsføringsbudsjetter enn Coca-Cola. Blant annet skal nettsteder kunne lisensiere spill mot en månedlig leie.

Eye One har i dag tre ansatte, men med et raskt voksende marked for selskapets produkter, regner Folkestad med at også selskapet vil vokse jevnt og trutt fremover.

- Markedet ligger helt i startgropen nå, og over tid regner vi også med at de store aktørene på pengespill vil gi oss mer å gjøre, sier han.

Til toppen