Coca-Cola, Telenor og DnB satser på interaktiv TV-reklame

Det interaktive TV-prosjektet iTVads har fått samlet en pen samling store merkevareannonsører.

digi.no skrev nylig at de arge konkurrentene på digital-TV-siden, ViaSat og Canal Digital, satser sammen på å få i gang reklame på digital-TV.

Les saken her:


I en pressemelding navngis nå endel av annonsørene som er blitt enige om å samarbeide om utviklingen av annonsering på interaktiv TV i Norge. Satsingen har fått navnet 'iTVads' inkluderer blant annet Coca-Cola, Den norske Bank, Monster, Telenor Plus og SAS.


I tilegg er Telenor-selskapet Zonavi, samt konsulentselskapet marchFIRST med i prosjektet som ifølge aktørene har som mål "at iTV-reklamen utvikles i takt med annonsørenes behov og ønsker".

Mer enn én million nordmenn kan i dag motta reklame på interaktiv TV, hevder aktørene. På spørsmål fra digi.no, forklarer Zonavi-sjef Johan Dolven at begrepet interaktiv TV er svært på forsøksstadiet og ikke innebærer opprettelsen av en returkanal på TV-en.

- Nei, med interaktiv TV mener vi at det er mulig for TV-seerne kan navigere med fjernkontrollen i en annonse. Det innebærer ikke nødvendigvis respons på annonsene, sier Dolven.

Samtlige av de deltagende bedriftene vil i løpet av høsten utvikle merkevarebyggende iTV-kampanjer rettet mot denne målgruppen.

- iTVads blir ikke en reise inn i fremtiden, men i stedet en praktisk øvelse hvor merkevareannonsører får sine første erfaringer med denne nye formen for annonsering, sier han videre.

- Nå gjelder det å få visjoner og vyer ned på bakkenivå, sier salgs-/markedsdirektør i TV3, Lasse Kokvik, i en pressemelding. Han legger til at den viktigste suksessfaktoren er annonsørenes medvirkning.

- ViaSat/TV3 har allerede gjennomført flere norske iTV-kampanjer, men vi savner en dialog med engasjerte annonsører som kan bidra til at iTV finner sin plass i den totale kommunikasjonsmiksen.

iTVads-prosjektet vil munne ut i et større seminar i begynnelsen av 2003, hvor de ulike casene vil bli fremlagt. Målet er å fokusere på de merkevarebyggende effektene av iTV-reklamen, og man vil søke å dokumentere verdien av den interaksjonen man oppnår med forbrukerne.

- DnB følger utviklingen innen iTV nøye, og har med sin egen banktjeneste på Zonavis interaktive TV-portal tatt det første skrittet i retning av å tilby sine kunder en bankfilial i sofaen. Med etableringen av iTVads øker mulighetene for å tilby våre kunder attraktive produkter tilpasset deres behov og ønsker, sier banksjef Bjørn Kloster i DnB.

Han følger nøye e-handelprosjekter innen banken og mener at banken ligger langt fremme når det gjelder utvikling innen det elektroniske området:

- Ja, jeg tror det, både i norsk og internasjonal sammenheng. Vi er den eneste banken som er på Zonavis TV-portal i dag med et bredt informasjonstilbud, inkludert kalkulatorer, SMS-aktivitet og liknende. Det er for tidlig å si noe om effekten av den tilstedeværelsen, sier Kloster til digi.no.

Til toppen