Coca-Cola topp inn i nettbransjen

Etter å ha jobbet ti år i storkonserner, valgte Kathrine Mo å satse på det usikre. Hun ble nylig ansatt som merkevareekspert hos Icon Medialab med markedsføringsansvar. Der håper hun å lære noe nytt.

Icon Medialab har, etter å ha slått sammen fire webselskap, erfart at det ikke er så enkelt å samle troppene fra fire ulike kulturer. Spesielt har det vært en flukt fra det som en gang het Thunder House Norge.
Les denne saken her:
Icon tappes for hjernekraft
Nå ser det ut som om daglig leder Alexander Arnesen i Icon er i ferd med å stable på beina et bredt sammensatt mannskap som skal kjempe mot Linné New Media Science, InfoStream, Mogul og alle de andre som hevder at de er blant de største i den norske webbransjen.


Ett av de mest interessante nye ansiktene som nå har entret internettbransjen er Kathrine Mo (bildet) som, i likhet med administrerende direktør i SOL Kristin Skogen-Lund, har sin bakgrunn fra verdens mest kjente merkevare, Coca-Cola.


Mo har vært både markedsdirektør i Norden og daglig leder for Coca-Cola Norge før hun bestemte seg for å prøve Internett. Hun har også bakgrunn fra konsern som Procter & Gamble pluss Orkla og har, ifølge henne selv, sammenhengende jobbet ti år i storkonsern.

- Livet er ikke så veldig langt, så jeg fant ut at jeg måtte prøve noe nytt. Derfor bega jeg meg ut på en jordomseiling. Etter å ha kommet hjem, ville jeg jobbe andre steder enn der jeg tradisjonelt kunne sette to streker under svaret, sier hun i et intervju med digi.no.

Hun sier at det var nettopp det at hun ikke kunne så mye om Internett som gjorde at hun tente på jobben. I tillegg var det viktig å jobbe med et selskap som hadde et internasjonalt nettverk; det har Mo erfaring med fra før.

- Det er ikke noe annet sted enn her jeg kan få den læringen jeg trenger. Samtidig kan jeg selv bidra endel med profileringen av merkevaren Icon internasjonalt, sier hun og er veldig klar over at det er på grunn av merkevare-erfaringen og markedsføringsbakgrunnen at hun er blitt ansatt.

- Dette er en smeltedigel hvor etablert kompetanse og nye kulturer møtes. Internettbransjen har til nå slitt med et stempel at den ikke er så seriøs, men det føler jeg er i ferd med å endres. Internett er ikke så farlig og skremmende lenger. Men det er ennå langt igjen, sier hun og tenker på at det fortsatt er en stor kunnskapskløft.

- På den ene siden står ikke Internett på markedsføringsbudsjettene til mange av de store bedriftene - på den andre siden er det mange innen internettbransjen som ikke har peiling på hva en GRP er.

- Det blir en del av min oppgave å drive relasjonsbygging i forhold til annonsører, mediebyråer, markedssjefer, sier hun.

Til toppen