BEDRIFTSTEKNOLOGI

Comdex: PC-en vil bli stueren

PC-bransjen leter etter nye markeder for å opprettholde sin innovasjons-, volum-, og prisreduksjonskarusell. Alle som ikke har PC, skal nå lokkes til å skaffe seg en, og for å oppnå dette må PC-en inn i de tusen hjem - den må bli stueren, skriver Jens Kanden i sin kommentar fra Las Vegas.

Jens Kanden
23. nov. 1997 - 21:51

Ett av premissene i databransjen er Moores lov: Ytelse i maskinvare dobles hver 12. til 18. måned uten at prisen øker. Dette har ført til en utvikling i de informasjonsteknologiske bransjene som savner sidestykke i historien med stadig nye, bedre, og billigere produkter. En forutsetning for denne utvikling er vekst i salgsvolum.

I de fleste vestlige land er markedet blant eksisterende PC-brukere i ferd med å mettes. Det er ikke så rart at IT-bransjen - anført av Bill Gates i Microsoft, Andy Grove i Intel og Eckhard Pfeiffer i Compaq - derfor har festet blikket mot konsumentene.

Comdex Fall 1997 bærer preg av dette. Databransjen er i ferd med å utfordre underholdnings- og elektronikkgigantene på hjemmebane - PC-en ønsker å bli stueren.

Én konsekvens av dette er at alle aktører som ikke faller inn i folden av PC-selskaper, så som Apple, Sun, og til dels Netscape, ikke er velkommen. Selv om det er på eget initiativ, er det ingen tilfeldighet at de tre nevnte aktørene ikke deltar på Comdex. For PC-bransjen er de et forstyrrende element som stjeler fokus fra bransjens mål om at nervesystemet i ett hvert hjem skal være en (så-kraftig-som-mulig) Wintel-basert PC.

Jeg har bitt meg fatt i noen trender i år.

  • PC-bransjen konsoliderer. De store svelger de små og mellomstore, slik at vi får færre og større aktører. Fiender av Wintel PC-en skvises ut av det gode selskap.
  • TV og PC-en smelter sammen. Flere produsenter har kombinerte TV-PC-løsninger, og et utall selskaper tilbyr mellomløsninger med bokser som gir nettilgang gjennom eksisterende TV-skjermer. I fremtiden vil TV-en og PC-være ett og samme produkt.
  • PC-bransjen deles to. Veteraner og tunge brukere fortsetter å kreve dyre, fullastede PC-er med raskest mulig prosessor, masse minne og gigantisk harddisk. Nybegynnere og hjemmebrukere - derimot - har ikke noe imot å kjøpe gårsdagens teknologi. En ny klasse PC-er til under 1.000 dollar er resultatet..
  • Flatskjermene er på vei inn for fullt. De rimeligste 12-13 tommers flatskjermer koster nå godt under 1.000 dollar. Selv om billige CRT-skjermer fortsatt råder, vil flate skjermer ta over i stadig flere sammenhenger. I bank- og finanskretser er de allerede i ferd med å bli standard.
  • Internett er nå en selvfølgelighet. Alle produkter er tilpasset Internett eller rettet mot Internett. Nettet er IT-bransjenes nye killer-applikasjon.
  • Internett-telefoni er i ferd med å få sitt gjennombrudd. Produkter og tjenester rundt dette har eksplodert og blir snart et reelt alternativ til tradisjonell telefoni.
  • CD-ROM har hatt en voldsom utvikling siden i fjor. 24 X-hastighet er vanlig og 32X-hastighet har kommet til priser i overkant av 100 dollar. CD-produsentene - stort sett fra Taiwan - benytter anledningen til å smi innen DVD-jernet blir varmt.
  • DVD-toget begynner så vidt å få fart på seg, men det mangler fortsatt titler og tilgjengelighet på rimelige drev.
  • Økt båndbredden på Internett er en topprioritet. Ubegrenset, rimelig tilgang med Mbps-kapasitet er innen rekkevidde, en forutsetning for å kunne levere avansert multimediainnhold over Internett.
  • Nye typer grensesnitt utvikles for å nå nye, ikke-PC-kyndige kundegrupper; tale-, skrift-, og ansiktsgjenkjennelse er allerede en realitet.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra