Compaq ekspanderer i Europa

Compaq vil utvide sitt produktsortiment i Europa for å kunne nå nye privat- og bedriftskunder. De tror at denne satsningen vil føre til at Europa vil være det markedet som vil oppleve sterkest vekst.

Etter at Compaq tapte markedsandeler i fjor prøver nå selskapet å snu trenden ved å lansere 130 nye produkter på det europeiske markedet.

Samtidig vil Compaq bedre sin logistikk for å redusere kostnader. For å oppnå denne veksten på privatkundemarkedet vil Compaq reposisjonere sine produkter slik at de kan selge maskiner for under 1.000 dollar. På bedriftskundemarkedet vil de entre markedet for arbeidsstasjoner. Dette skal de gjøre ved å produsere kraftige maskiner i kombinasjon med Intels Pentium II-brikker og Microsofts Windows NT.

Andreas Barth, Compaqs administrerende direktør i Europa, tror selskapet kan vokse fortere enn resten av markedet. Han tror også at Compaq jevnt over vil øke sine markedsandeler. Basert på foreløpige prognoser tror han at Compaqs markedsandel kan vokse fra 14,8 prosent til 15,4 prosent. Totalsalget i Europa vil vokse med 13 prosent i tredje kvartal og 14 prosent i fjerde, tror Barth. I andre kvartal var veksten 14 prosent.

Forrige torsdag ble regnskapet til Compaq lagt frem og aksjeprisen økte med fem dollar til USD 119,56

Til toppen