Den største veksten har Hewlett-Packard opplevd. Selskapet kunne rapportere om en salsgoppgang på formidable 60 prosent fra første kvartal 1999 til samme periode i år.
Det viser kvartalstallene fra det amerikanske markeds-analyseselskapet Dataquest.
Det er fremdeles Compaq som er på tronen som verdens største leverandør av PC-er men Dell smyger seg innpå, og er størst i USA.
IBM er den store taperen (se egen sak) og taper store markedsandeler i forhold til konkurrentene. IBM hadde i første kvartal i fjor en markedsandel på 8,1 prosent, mens den i første kvartal i år falt ned til en markedsandel på 5,9 prosent.
Den økonomiske veksten i Asia og økende etterspørsel i Latin-Amerika brukes som forklaring på den pene PC-veksten. I Europa har salget av PC-er til bedriftsmarkedet vært heller labert mens privatmarkedet har vært godt. I USA har dette også slått til: Bedriftene kjøpte ikke inn så mange nye maskiner i første kvartal som tidligere.
Totalt ble det solgt 29,9 millioner datamaskiner i årets første tre måneder. Samme periode i fjor ble det til sammenlikning solgt 26 millioner nye maskiner.