Compaq holder PC-toppen i Norge

Dell kan gjerne briljere i USA. Her på berget troner Compaq fortsatt suverent på PC-toppen, ifølge tall fra analyseselskapet DMR.

DMR-tallene ble vist på en pressekonferanse til Compaq tirsdag ettermiddag, men ikke distribuert til journalistene. De viser antall solgte enheter de tre første kvartalene i år.

DMR deler PC-markedet i fire kategorier:

  • bord-PC-er til forbrukere (ca 185.000 enheter solgt)
  • bord-PC-er til det profesjonelle markedet (ca 195.000 enheter solgt)
  • bærbare PC-er (ca 51.000 enheter solgt)
  • Intel-baserte tjenere (ca 13.700 enheter solgt)

Tar man alle kategoriene under ett, har Compaq en markedsandel på 25,1 prosent. Deretter kommer IBM (16,5 prosent), SNI (8,1 prosent), Dell (8,0 prosent), Cinet (6,2 prosent), Hewlett-Packard (4,9 prosent), Evercom (3,9 prosent) og Toshiba (3,1 prosent).

Innen tjenere har Compaq en andel på 44,6 prosent. Deretter kommer IBM (13,7 prosent) og Dell (8,2 prosent).

Også når men trekker fra tjenere, er Compaqs ledelse suveren, med 24,5 prosent mot 16,6 prosent for IBM, 8,2 prosent for SNI og 8,0 prosent for Dell

Innen bord-PC-er til forbrukere leder IBM med 26,8 prosent. Deretter kommer Compaq (25,5 prosent) og SNI (11,9 prosent).

Innen bord-PC-er til bedrifter og organisasjoner leder Compaq med 23,9 prosent. Deretter kommer Dell (9,1 prosent) og IBM (8,7 prosent).

Innen bærbare troner Toshiba med 26,7 prosent. Deretter kommer Compaq med 23 prosent, IBM (15,4 prosent) og Dell (13,2 prosent).

Til toppen