World Wide Web dukket opp sommeren 1994 og siden har IT-bransjen ikke pratet om annet. Det er derfor underholdene å se hvordan selskapene som skal lære deg å tjene penger på Internett ikke klarer å bruke systemene selv.
Dette blir klart når du ser på hvordan de store IT-selskapene som IBM, Sun og Compaq lanserer sine produkter. Jeg har skrevet om dette problemet siden 1996-97, men foreløpig har det ikke skjedd noe.
Internett er ypperlig til å lansere nye produkter, for du kan med noen tastetrykk spre informasjon til nettsider og over epost til hele verden. Men da må du ta et oppgjør med din gamle pre-Internett bedriftskultur.
Ett eksempel er Compaq. Selskapet lanserte i dag sin nye Evo-serie med maskiner som erstatter fire gamle produktserier. Selskapet har gjort to tabber: Den ene er å dele ut all informasjon på lørdag eller søndag - til amerikansk presse.
Den andre var å sette lanseringstidspunktet til mandag morgen amerikansk tid. Når maskinene lanseres har Asia og Europa vært oppe opp en hel arbeidsdag og lest i amerikanske medier om Compaqs nye maskiner. Men på Compaqs hjemmeside er det de gamle maskinene som har lyst mot står deg i hele dag. Klokken 14:00 norsk tid mandag fikk digitoday.no informasjon - på en CD - med budbil.
Velkommen til e-business og det globale markedet.