Compaq og Dell og HP vinner PC-krigen

Compaq, Dell og Hewlett-Packard er i ferd med å dra fra konkurrerende PC-leverandører, viser uavhengige undersøkelser foretatt av henholdsvis IDC og Dataquest.

Mens PC-industrien som helhet økte med 16 prosent i siste kvartal i forhold til samme kvartal i fjor, viser undersøkelsene at Compaq, Dell og Hewlett-Packard alle økte tallet på solgte enheter med over 50 prosent i samme periode, skriver Wall Street Journal. Det ga en økning i samlet markedsandel fra 19,6 prosent til 26,2 prosent.

De to andre blant de fem store, IBM og NEC-Packard Bell, tapte markedsandeler.

Det amerikanske markedet økte mest, med 20 prosent ifølge IDC og 22 prosent ifølge Dataquest. Ifølge IDC vokste det europeiske PC-markedet med 14 prosent, mens det japanske falt med 12 prosent. Noe av nedgangen i Japan formildes ved at sammenlikningsgrunnlaget for dette fallet er et kvartal der veksten var hele 37 prosent. Fjorårets japanske PC-marked var preget av priskrig, noe aktørene prøver å avholde seg fra i år når økonomien generelt sett ikke er spesielt sterk.

Hver sjuende PC som selges verden over er nå en Compaq, mot rundt hver niende for et år siden. Målt i enheter økte Compaqs leveranser med 56 prosent ifølge Dataquest og 52 prosent ifølge IDC. I USA er Compaqs markedsandel 18,8 prosent, nesten dobbelt så stor som Dells, den tredje største leverandøren.

Mye av Compaqs store framgang skyldes satsingen på lavpris PC-er i USA, skriver Wall Street Journal, som siterer tall fra Computer Intelligence: Fram til august var 71 prosent av alle solgte PC-er med listepris under 1000 dollar, Compaq Presario-modeller. Compaqs satsing på rimelige bærbare til salgs gjennom detaljhandelen ga også uttelling, med en økning av markedsandel fra fem prosent til 30,4 prosent.

Dell hadde suksess med sin satsing på næringslivet, og økte sine leveranser med 60,4 prosent ifølge Dataquest, 53 prosent ifølge IDC. Tilsvarende tall for Hewlett-Packard er 67,9 prosent og 62 prosent.

IBMs nøling med å satse på rimelige modeller til forbrukerne har kostet selskapet dyrt. Leveransene økte med "bare" 11 prosent ifølge Dataquest, 10 prosent ifølge IDC. Fortsetter denne trenden, kan både Dell og Hewlett-Packard bli større enn IBM i PC-leveranser.

NEC-Packard Bells PC-leveranser falt med 7,6 prosent ifølge Dataquest og to prosent ifølge IDC.

Ellers viser undersøkelsene at ASTs PC-leveranser falt med hele 64 prosent, og Apple med 30 prosent. Apples markedsandel falt fra 5,5 prosent til 3,3 prosent.

Til toppen