Compaq truer Ask/Proxima

Neste uke får Ask/Proxima en farlig konkurrent. Da lanserer Compaq en LCD-prosjektør som bare veier halvparten av den letteste Ask kan tilby (bildet).

Med en ny prosjektør på bare to kilo kan Compaq komme til å gi norske Ask/Proxima hard konkurranse. Compaq skal lansere den nye "mikroprosjektøren" (som selskapet kaller den) på PC Expo-messen i New York i neste uke.

Compaq lanserer sin første prosjektør nå fordi markedet er i ferd med å ta av. For noen år siden koster videokanoer sekssifrede beløp, men nå eksploderer salget av lett og enkle maskiner til rudnt 20.000 kroner. Bransjen tror at om noen år vil ti prosent av alle kjøpere av bærbare datamaskiner også kjøpe en prosjektør.

Ask/Proxima har lenge visst om at Compaq hadde planer om å kaste seg inn i prosjektør-markedet der Fredrikstad-selskapet er nest størst i verden. Ask-sjef Ole Jørgen Fredriksen har under begge de to siste resultatpresentasjonene hintet mot en Compaq-lansering. Ask/Proximas kan stå overfor et alvorlig problem, for sammenligner man pris og spesifikasjoner, slår Compaqs nye prosjektør Ask/Proximas bærbare modeller med stor margin.

Det er fire faktorer som teller når man skal lage en prosjektør: pris, oppløsning på skjermbildet, vekt og lysstyrke

- Vår nye prosjektør vil bare veie 1,9 kilo. Med en prislapp på 40.000 kroner får du XGA-oppløsning (1024 x 768 bildepunkter) og en lysstyrke på 600 lumens, forteller Ivar Follestad i Compaq Norge til digi.no.

- Vi regner med å starte salget i midten av juli her i Norge.

Det nærmeste Ask/Proxima kan tilby er "C5 Compact", en videokanon som med en litt kraftigere lyspære koster 10.000 kroner mer og viktigst - veier dobbelt så mye.

Compaq-prosjektøren får som Ask/Proxima-produktene fjernkontroll, tilkobling for skjermkabel inngang og en ekstraboks som tillater tilkobling av videospillere med SCART-kabel.

- Vi vil selge videokanoen sammen med lette, bærbare maskiner som skal brukes til møter og presentasjoner utenfor bedriften, sier Follestad.

Det var ikke mulig å få noen kommentar fordi ledelsen i Ask/Proxima er i USA, men tidligere har Fredriksen sagt at han mener Compaqs lansering vil styrke, ikke svekke selskapet hans.

Etter hvert som prisene på de dyre prosjektørene har dalt i pris, mener analytikere at det ligger an til en eksplosjon i salget når vanlige brukere oppdager fordelene med å ha en storskjerm på veggen.

I fjor ble det solgt 500.000 prosjektører på verdensbasis, mens det ble solgt 20 millioner bærbare maskiner.

Fredriksen mener at Compaqs inntreden i markedet ikke er en trussel for Ask/Proxima - tvert i mot. Hvis Compaq lykkes vil flere store PC-produsenter kaste seg på toget og ønske å kjøpe Ask/Proxima-produkter de kan selge under sitt eget navn, sa Fredriksen under resultatfremleggelsen tidligere i vinter.

Til toppen