CompuServe kan selges til investeringsselskap

Investeringsselskapet Welsh Carson Anderson & Stowe i New York skal være interessert i å gi mer for online-selskapet CompuServe enn America Online (AOL). Selskapet har tidligere overtatt Knight-Ridder Financial og Bridge Information Systems.

H&R Block, som i 17 år har sittet på 80 prosent av aksjene i det nå vanskeligstilte CompuServe, USAs eldste landsomfattende online-tjeneste, forhandler med flere parter for å få solgt seg ned til en minoritetspost. Ifølge Wall Street Journal er investeringsselskapet Welsh Carson Anderson & Stowe villig til å gi noe mer for CompuServe enn AOL er.

Verken Wall Street Journal, Reuters eller Newsbytes har vært i stand til å få Welsh Carson eller H&R Block til å kommentere forholdet. Wall Street Journal, som var først ute med historien, pekte på at Welsh Carson de siste par årene har overtatt viktige leverandører av finansinformasjon i elektronisk form. som Knight-Ridder Financial og Bridge Information Systems.

Newsbytes har innhentet kommentarer fra en ekspert på teknologiaksjer som foreslår at Welsh Carson enten vil finne et annet selskap til å drive CompuServe, eller slå CompuServe sammen med relaterte selskaper i deres portefølje.

Kommentarer innhentet av Reuters går ut på at det mest sannsynlige er at CompuServe på en eller annen måte slås sammen med Knight-Ridder og Bridge. Det vil gi de to siste en anledning til å rekruttere blant CompuServes eksisterende kundebase, mens CompuServe vil kunne nytte innholdet fra Knight Ridder og Bridge til å kapre nye kunder.

Det bemerkes også at CompuServe har en sterk posisjon i Europa, og at dette er spesielt interessant for Knight Ridder.

Wall Street Journal spekulerer i at Walsh Carson kan ha ambisjoner om å konkurrere med giganter i finansinformasjon som Reuters Holdings PLC, Bloomberg L.P. og Dow Jones & Co.

AOL har lite å vinne på tjenestesiden på en overtakelse av CompuServe. For AOL er det abonnentene som er det viktigste. Også her spiller Europa en stor rolle.

I kvartalet fram til 31. juli tapte CompuServe nærmere 500.000 abonnenter bare i USA, mens AOL økte med 400.000 i kvartalet fram til 30. juni. Globalt sett har AOL over 9 millioner abonnenter mot 5,3 millioner hos CompuServe.

Til toppen