BEDRIFTSTEKNOLOGI

ComputerLand må bedre marginene

Omsetningen daler hos ComputerLand, og resultatet er markert dårligere. Per Ludwig Dahl sier han må prioritere lønnsomhet og kundetilfredshet framfor omsetningsvekst.

23. aug. 2001 - 06:17

Tallene for de sju første månedene i 2001 viser en omsetning i ComputerLand Norge AS på 201 millioner kroner og et resultat før skatt på 1,0 million. I samme periode i fjor var tallene 222 millioner kroner i omsetning og et resultat på 1,7 millioner.

Administrerende direktør Per Ludwig Dahl gleder seg over 78 prosent vekst innen faste avtaler for drift og programutleie, og 20 prosent innen andre tjenester. Salg av PC-er, servere og nettverksutstyr går tilbake.

- Eksisterende kunder handler mindre utstyr enn i 1999 og 2000, og de nye kundene vi kaprer gir ikke nok volum til å kompensere for den generelle nedgangen. Selv om sommermånedene har vært noe bedre enn forventet og utstyrsmarkedet nå viser tegn til bedring, har vi ikke lenger tro på omsetningsvekst innenfor dette området for året som helhet. Vår fokus nå er lønnsomhet og kundetilfredshet fremfor fortsatt omsetningsvekst, sier Dahl.

Varesalgets andel av den samlede omsetningen er redusert fra 84 prosent til 76 prosent. Den kraftige veksten i faste avtaler gjør at denne postens andel har økt fra 4 prosent til 7 prosent. Dersom utstyrsomsetningen fortsetter å falle i samme takt som i dag, må det en langt kraftigere økning på tjenestesiden enn det ComputerLand har prestert hittil for å unngå fortsatt nedgang i den samlede omsetningen.

Strategien er lagt for å få flere faste avtaler innen drift og programutleie. Der skal det ansettes flere folk, og kapasiteten skal utvides. Men innen utstyrssalg må det effektiviseres - drastisk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.