Coop med forsiktig e-handelsatsing

Norske samvirkelag kommer seg endelig på Internett, men med en svært beskjeden satsing. Kundene må selv hente varene og betale i nærmeste Coop-butikk.

Coop er en svært stor aktør innen norsk handel. Kjeden er eid av 906.000 medlemmer gjennom 240 samvirkelag over hele Norge.

Både Prix og Mega er med i kooperasjonen, men det er likevel ikke dagligvarer som skal selges over nettet. Det er faghandeldelen, inkludert bygg- og håndverksprodukter, som frontes på Coop.no.

Den nye nettbutikken testes i første omgang kun mot kunder i Oslo og Østfold, og varene blir ikke levert på døra. Selskapet skriver i en pressemelding at de lanserer Norges tryggeste nettbutikk, fordi kundene ikke trenger å betale over nettet i det hele tatt.

Nettsurferne må komme seg til nærmeste medlemsbutikk for å plukke opp varene og betale dem i butikken. Coop mener dette er en fordel fordi man slipper ekstra fraktomkostninger.

Men prosjektleder Knut Wellerop i Coop innrømmer overfor digi.no at dette ikke kommer til å bli noen varig ordning.

- Vi håper å kunne gi kundene alternativer innenfor betaling og utlevering. Målet er at medlemmene skal oppleve det som enkelt å handle på nett. Vi får i utgangspunktet kun én sjanse, mener Wellerop og legger til at det er svært viktig for Coop å ikke love for mye, men heller innfri kundenes forventninger.

- Vi er mer opptatt av å innfri enn å få økonomiske gevinster. Derfor har vi startet dette i såpass begrenset omfang og vareutvalg. Senere kan netthandelen bli utvidet til å gjelde hele Coops utvalg innen faghandel, det vil si at 10.000 varer kan bli tilgjengelige i alle byer og bygder som har en Coop-butikk, sier han.

Wellerop tror ikke det kommer til å bli aktuelt å selge dagligvarer over nett på en stund ennå.

- Vårt hovedmål er å lære mer om denne måten å handle på. Vi bidrar til å lette trafikken i våre egne butikker med en CRM-løsning som kommuniserer inn i våre SAP grunnsystemer. Det blir for eksempel enklere å finne ut om produkter er på lager eller ikke, sier han og røper dermed at de gjør dette også av invortes årsaker.

Det Coop i realiteten har lagt ut, er en elektronisk varekatalog som skal fungere mot egne butikker.

Hvis det er kunder som absolutt skal ha tak i en høytrykksspyler og ikke finner den i nærmeste Coop-butikk, får de tilgang til denne gjennom nettbutikken, og den kan sendes direkte fra lageret.

- Dette gjør det lett for oss å kommunisere en predefinert handlekurv til alle våre butikker samtidig. Dermed får kooperasjonen vite hva som er på lager og hva kundene eventuelt kan hente hos dem lokalt. Tilbudet vårt er spesielt gunstig for dem som bor på mindre steder, der Coop-butikkene kun har et begrenset vareutvalg, mener prosjektlederen.

Selskapet uttalte i forrige uke at de skulle nedbemanne 417 årsverk og spare 515 millioner kroner i løpet av ett år.

- Er denne nettbutikken et ledd i en effektiviseringsprosess hvor dere nedbemanner samtidig?

- På sikt er nettbutikken vår en del av effektiviseringsprosessen. Men først må vi komme igang og lære om måten det handles på, mener prosjektlederen.

Til toppen