Coop spiser stadig mer fra IT-bransjen

Stadig flere kunder tar med seg en PC sammen med brødet og melken de kjøper på Coop.

PC-produsenter har all grunn til å frykte konkurransen fra butikkjeder. Coop Norge er blant butikkjedene som har satset på salg av digitale produkter, og går for volum som dermed kan presse prisene med både 15 til 20 prosent under tradisjonelle forhandlere.

Selskapets store fordel er at kundene er innom nesten daglig for å kjøpe mat og kan lokkes til å kjøpe andre varer, for eksempel IT-produkter. Denne fordelen har ikke Elkjøp eller nettbutikkene.

Coop startet opp for to år siden med salg av digitale produkter, og begynte forsiktig å prøve ut salget på sentrale steder i Østlandsområdet. Målet fra butikkjeden har hele tiden vært å ta en økende andel av salget av PCer og andre digitale produkter overfor privatmarkedet.

Salget har nå nådd uante høyder, og Coop vil i år ende opp med å selge mellom 15.000 og 20.000 PCer i år, forteller informasjonsdirektør i Coop Norge, Vidar Ullenrød til digi.no.

Det er kjedene Coop Prix og Coop Obs som selger PC-er.

Ullenrød viser til Danmark og Tyskland, der dagligvarekjedene har en relativt stor andel av dette markedet. Coop Norge ønsker på tilsvarende måte å være pådriver i det norske markedet.

Coop selger både stasjonære og bærbare PCer, og ambisjonen er å ikke sitte på store lagerbeholdninger. Målet er at produktene skal raskt inn og raskt ut igjen.

Coop gjør såkalte parti-innkjøp, som innebærer store innkjøp fra 3.000 til 4.000 PC-er som selges ut med gode tilbud.

Dagligvarekjede som Coop er godt egnet til salg av denne produkttypene på grunn av et godt utbygget distribusjonsapparat og nærhet til kunden.

- Til tross på marginale priser, har Coop bra fortjeneste på digitale produkter, ofte bedre enn på matvarer, sier Ullenrød.

Foruten PCer, har Coop hatt stor suskess med salg av digitalkameraer som selges i alle Coop-kjedene i Coop Prix, CoopObs, Coop Mega og Coop Marked.

Ullenrød anslår at Coop vil selge opptil 25.000 digitalkameraer iår.

GPS til bilen og MP3-spillere er andre produkter som har gått voldsomt unna.

Coop har også prøvd seg på både mobiltelefoner, flatskjermer, skrivere og LCD-skjermer. Men Ullenrød innrømmer at det nå er mange tilbydere i LCD-markedet, og prisene er allerede skviset margimalt.

- Vi er forsiktige med å markedsføre annet enn det vi anser som ekstra gode tilbud, sier han til digi.no.

Til toppen