Coop stjeler PC-kunder fra IT-bransjen

Dagligvarekjeden Coop spiser seg inn i PC-bransjen. Forsøket er vellykket og Coop gir nå gass.

Først ble de tradisjonelle IT-forhandlerne utfordret av Elkjøp og i fjor kom dagligvarebutikkene etter.

Nå selger både Coop, Rema og Rimi PC-er over en lav sko med opptil 15 prosent lavere pris enn hva vanlige IT-forhandlere tar. Årsaken er enkel: Volum gir lavere priser

Det er spesielt stormarkedene Coop Obs og Coop Prix som har utmerket seg og som var først ute med PC-salget i dagligvarekjeden. Ifølge informasjonsdirektør i Coop Norge Vidar Ullenrød, vil dagligvarekjeden øke volumet i år.

- Vi kommer til å fortsette å selge både PC-er, mobiltelefoner, digitale kameraer, LCD-TVer, printere og flatskjermer framover. Disse produktene gjør oss til en attraktiv og dynamisk kjede som tiltrekker nye kundegrupper, sier Ullenrød til digi.no.

De elektroniske produktene har gått unna i løpet av noen få dager. Coop startet først for ett år siden og begynte forsiktig å prøve ut salget på sentrale steder i Østlandsområdet.

Coop gjør såkalte partiinnkjøp, som innebærer store innkjøp fra 3.000 til 4.000 PC-er som selges ut med gode tilbud. Varene skal ikke være hyllevarer, som heller ikke har vært noen problem ettersom det er stor rift etter dem.

Dagligvarekjeden kan bli en arg konkurrent og har spesielt pris og tilgjengelighet som sine konkurransefortrinn. Bærbare PCer selges til under 10.000 kroner og stasjonære til vel 7.000 kroner som er mellom 10 til 15 prosent lavere i pris, mener Ullenrød. Prisen inkluderer skjerm, programvare, brukeroppfølging og to års brukerservice med returmuligheter. Og selv om marginene blir skviset, tjener Coop penger.

Ullenrød har stor tro på vekst og viser til trenden spesielt i Tyskland og Danmark. Den tyske dagligvarekjeden Aldi ala Lidl har tatt en stor andel av PC-produkter mot privatmarkedet i nevnte land.

Coop lanserte i november LCD-TVer med en butikkpris på 3.990 kroner. Produktene var utsolgt i løpet av noen få dager.

Til toppen