Kommentar til Dag Oscar Olsens leserinnlegg i digitoday.no tirsdag:
CRM som "hype" er definitivt forbi. Rapporten fra Gartner Group og signalene fra markedet bekrefter dette. Det er også et faktum at det for to år siden dukket opp CRM eksperter over natten - mer eller mindre seriøse aktører. Jeg kommentert dette i et leserinnlegg tidligere.
Selskaper som investerer i CRM-løsninger er også helt avhengig av at disse integreres mot eksisterende applikasjoner. Jeg tror dette er nøkkelen for å oppnå effekter av investeringene - eller ROI som Olsen skriver.
Som Olsen også skriver, er det meget sentralt at alle forretningsmessige prosesser analyseres slik at hele organisasjonen følger med på en CRM implmentering.
To meget sentrale spørsmål rundt CRM implementeringer er derfor;
1) Mulighet for integrasjon mot eksisterende løsninger og applikasjoner, og
2) Endringsprosesser i bedriften.
Jeg tror imidlertid ikke dagens kunder er så blåøyd og naive som Oslen skriver. Min oppfatning er markedet er meget opptatt av effekter og gevinstrealisering av investeringene sine. Særlig hva angår CRM og IT generelt. Jeg tror at norske selskaper er meget bevisste på hva de vil med sine CRM-løsninger, og at kunnskapsnivået har modnet i markedet akkurat som løsningene har modnet.
Dette er en trend som alle systemintegratører, internettkonsulenter og konsulentselskaper har merket det siste halvannet året.
Thomas Hagelid
Partner Advisor
Software Innovation ASA