CRM-kjempe går over ende

Den tidligere lederen i nisjen verktøy for store markedskampanjer, Xchange, har sparket alle ansatte unntatt én.

Hos Gartner kalles denne nisjen i CRM-markedet (kundehåndtering, eller ”customer relationship management”) for ”relasjonsoptimalisering”, nærmere beskrevet som systemer for å planlegge, organisere, drive og oppsummere markedskampanjer. I et møte med norske journalister i juni 2000 forklarte Gartner-analytiker Gareth Hershel at segmentet vokste med 100 prosent årlig, og at Xchange var den suverene markedslederen, med en årsomsetning på 50 millioner dollar.

Les også:

Under tre år seinere er bildet et helt annet. CRM-markedet generelt stagnerer, og nisjen markedskampanjeverktøy ser ut til å ha tørket helt inn. Xchange, hvis nyeste suite Xchange 9 ble kunngjort 9. januar i år, med en opsjon for EDM (”electronic direct marketing”, populært kalt spam), og med en typisk lisenspris på en halv million dollar, er konkurs.

Ved årsskiftet var det 75 ansatte igjen av en stab som i 2000–2001 telte 450. Denne uka ble alle sparket, unntatt én, skriver Cnet.

Xchange var notert på Nasdaq fram til i fjor. Av 300 kunder er det 100 igjen. Ledelsen gjennomførte en omfattende restrukturering i fjor, men fikk likevel ingen investor på kroken. Med millioner av dollar i gjeld, er det bare én utvei: Alle selskapets aktiva skal auksjoneres bort 11. mars. Blant mulige interessenter, ifølge Forrester Research, er DoubleClick, Chordiant og Unica.

Til toppen