CyberCity kan ha brutt markedsføringsloven

CyberCity har opplevd en veritabel klagestorm på tjenesten som lover fastpris på oppkobling til Internett. Selskapets praksis kan bryte markedsføringsloven.

CyberCity har de siste dagene opplevd en storm av klager mot det endel hevder er dårlig kundeservice og avtalebrudd.

Flere kunder digi.no har vært i kontakt med sier de har betalt for to måneders bruk for så å bli stengt ute fra tjenesten på grunn av det CyberCity kaller avtalebrudd, Brukerne digi.no har snakket med mener CyberCity har endret reglene underveis og stenger dem ute på sviktende grunnlag.

Andre brukere hevder å ha fått kontoen sin stengt uten forutgående varsel, og flere hevder også å ha måttet overlevere svært personlige opplysninger for å få tilbake kontoene sine.
Les mer om CyberCity:
CyberCity nedrent av klager fra nettjunkies
CyberCity vokser for fort

- Både allerede eksisterende kunder og nye kunder skal ha beskjed om regelendringer. Dette skal være en klar beskjed, og den skal komme i god tid, sier underdirektør hos Forbrukerombudet, Gry Nergaard til digi.no.


Hun mener CyberCity kan ha gjort seg skyldig i brudd på markedsføringsloven.
- Hvis opplysningene fra brukerne stemmer så er dette brudd på markedsføringslovens §9a om endring av avtalevilkår, og også på §2 som forbyr villedende markedsføring. I tillegg er det svært betenkelig at selskapet ber om strengt personlige opplysninger fra kundene sine, sier Nergaard til digi.no.

Det blir fra flere sider hevdet at CyberCity har fjernet endel av regelverket sitt fra det norske nettstedet. I følge digi.nos kilder skal dette være den delen av avtalevilkårene som forklarer hva tjenesten kan brukes til, blant annet nedlasting av store filer.

På CyberCitys nettsted i Danmark kan man fortsatt finne denne delen av teksten, og der står det som følger:
"Tommelfinger regel for vurdering af om man er i misbrugs-zonen: Så længe man selv sidder ved sin maskine har man intet at bekymre sig om. Heller ikke ved store downloads, lange chat eller spil sessioner. Eller fordi man henter en kop kaffe!"

Denne teksten skal nylig være fjernet fra selskapets norske sider, og misfornøyde stor-brukere hevder at selskapet nå har satt en øvre surfe-grense på syv timer daglig uten å si fra om dette verken til nåværende eller nye brukere.

Til toppen