JUSS OG SAMFUNN

CyberCity kan ha brutt markedsføringsloven

CyberCity har opplevd en veritabel klagestorm på tjenesten som lover fastpris på oppkobling til Internett. Selskapets praksis kan bryte markedsføringsloven.

Per Christian Stokke
22. mai 2000 - 12:48
CyberCity

digi.nodigi.no

Les mer om CyberCity:
CyberCity nedrent av klager fra nettjunkies
CyberCity vokser for fort

Forbrukerombudet, Gry Nergaarddigi.no


Hun mener CyberCity kan ha gjort seg skyldig i brudd på markedsføringsloven.
- Hvis opplysningene fra brukerne stemmer så er dette brudd på markedsføringslovens §9a om endring av avtalevilkår, og også på §2 som forbyr villedende markedsføring. I tillegg er det svært betenkelig at selskapet ber om strengt personlige opplysninger fra kundene sine, sier Nergaard til digi.no.

Det blir fra flere sider hevdet at CyberCity har fjernet endel av regelverket sitt fra det norske nettstedet. I følge digi.nos kilder skal dette være den delen av avtalevilkårene som forklarer hva tjenesten kan brukes til, blant annet nedlasting av store filer.

På CyberCitys nettsted i Danmark kan man fortsatt finne denne delen av teksten, og der står det som følger:
"Tommelfinger regel for vurdering af om man er i misbrugs-zonen: Så længe man selv sidder ved sin maskine har man intet at bekymre sig om. Heller ikke ved store downloads, lange chat eller spil sessioner. Eller fordi man henter en kop kaffe!"

Denne teksten skal nylig være fjernet fra selskapets norske sider, og misfornøyde stor-brukere hevder at selskapet nå har satt en øvre surfe-grense på syv timer daglig uten å si fra om dette verken til nåværende eller nye brukere.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra