CyberCity kutter surfingen

Nettleverandøren CyberCity stopper den ubegrensede surfingen som var sentrum for markedsføringen. Kundene er i harnisk, og Forbrukerombudet anbefaler at man kontakter Forbrukerrådet.

Nettleverandøren CyberCity ble nedrent av ivrige nettbrukere da de lanserte i mars i år. Senere på våren ble de nedrent av sinte kunder som mente de fikk mye mindre enn de egentlig betalte for.

Forbrukerombudet kjører for tiden en sak mot nettleverandøren på grunnlag av den oppmerksomheten saken fikk i digitoday.no
Les mer om kundestormen mot CyberCity:
Utskjelt ISP tar kritikk, skylder på UUNet
CyberCity-kunder får igjen pengene
CyberCity skylder på de nettgale
CyberCity kan ha brutt markedsføringsloven
CyberCity nedrent av klager fra nettjunkies
Gir deg fast pris til Internett
CyberCity vokser for fort
Nå har den danskeide tjenesten pådratt seg surfernes vrede igjen. I et kundebrev knesetter de nå et prinsipp om maksimalt antall timer kundene tillates å surfe.


Det som i utgangspunktet skulle være fri surfing blir nå begrenset til 8 timer daglig, og uten muligheten til å "tjene opp" timer.

CyberCitys kontrakter gir selskapet lov til å gjøre dette, så lenge de varsler én måned i forveien.

Problemet er bare at selskapets kunder betaler for ti måneder i gangen, mens CyberCity sier at begrensningen skal gjelde fra første oktober, uansett.

Alt utover åtte timer vil da bli fakturert med 12 øre per time (dobbelt for ISDN), og med en oppkoblingsavgift på 45 øre ifølge brevet de har sendt ut til sine kunder.

- Vi vil anbefale at kunder som er midt i en kontrakt tenker seg om før de går med på dette. Når man betaler forskuddsvis skal avtalen være den samme ut hele perioden, så får man eventuelt reforhandle avtalen da, sier juridisk rådgiver Bente Øverli i Forbrukerombudet.

Hun anbefaler at misfornøyde kunder tar kontakt med sitt lokale Forbrukerombud.

- Jeg har betalt til ut oktober, og kommer aldri til å akseptere ekstra regninger fra CyberCity, sier Tor Arne Rasmussen, som har vært kunde siden mars.

Han er en av mange CyberCity-kunder som har henvendt seg til digitoday.no de siste dagene og han har også snakket med CyberCitys kundebehandlere, men er ikke fornøyd med behandlingen.

- CyberCity sier de har klarert alt med advokat og Forbrukerombudet, og er ikke villige til å innrømme noenting. De dekker seg på alle fronter, sier han til digitoday.no.

Han tilføyer at han kommer til å skifte leverandør den dagen det kommer andre aktører på fastprismarkedet der han bor.

En annen bruker vi snakket med sier han kommer til å kutte avtalen med selskapet, både på grunn av denne kontrakten og på grunn av dårlig oppetid.

- Dette er ikke fastpris lenger, og har ingenting med det tilbudet som ble gitt, sier han til digitoday.no.

Til toppen