CyberGold bort fra Digilog-konsept

Det amerikanske selskapet CyberGold fjerner seg fra Digilog-konseptet med betaling for reklametitting.

CyberGold, Amerikas svar på Digilog, skulle skape et nytt paradigme. Da weben ble kommersiell i 1995, trodde entusiastiske markedsførere at de endelig skulle tjene penger, i stedet for å kaste dem bort ved å sende ut tusenvis av reklamebrosjyrer som bare et par prosent av forbrukerne kom til å lese.

Gründer Nat Goldhaber kom på ideen om å gi forbrukerne små gevinster for å lese reklame, og for å være sikker på at de virkelig leste reklamen, var det til og med lagt ut kontrollspørsmål på slutten. Han kjøpte forbrukerens tid med andre ord, et nesten identisk konsept som norske Digilog har satset på.

Men selskapet måtte kjempe hardt. Etter en del omorganisering, ble de involverte minnet om hvor vanskelig det er å starte en bedrift som er avhengig av å endre forbrukernes vaner radikalt. CyberGold har nå gått bort fra ideen om å betale medlemmer for deres oppmerksomhet. Det viste seg at strategien var mindre interessant for forbrukerne enn det gründerne hadde regnet med.

Ifølge Goldhaber bruker de fleste av selskapets nåværende kunder, inkludert Disney's Daily Blast og Red Herring, systemet til å tilby rabatter på deres produkter. "Attention for pay", eller oppmerksomhet for betalingsmodellen er mest interessant for selskaper med svært kompleks produktreklame som de har vanskelig for å kommunisere til målgruppene på tradisjonell måte, skriver The Industry Standard).

Goldhaber sier de samtidig skal konsentrere seg om å bruke sitt system i en modell for betaling av småbeløp

(micropayments) over nettet, der CyberGold-strukturen kan behandle 12 millioner brukere på samme tid. Modellen kan være gunstig å benytte i forbindelse med salg av innhold over nettet (for eksempel abonnement)

Digilog-gründer Martin Eikeland forteller at Digilog skiller seg fra CyberGold ved at sistnevntes kunder må klikke seg inn på reklamesider via et nettsted, mens medlemmene av det norske konseptet får sendt reklame direkte til seg via et program brukerne laster ned.

Eikeland er ikke bekymret for at ideen ikke skal fungere i Norge - han kan optimistisk fortelle at Digilog nå er på vei mot lønnsomhet neste år.

Internett-eksperter spår en fremtid hvor nettbrukere betaler for å slippe å se reklame-annonser, eller brukere kan bli tilbudt rabatt på forskjellige nettpublikasjonsabonnementer mot å se reklame på begynnelsen og slutten av nettstedet.

I fremtiden vil den største luksusen være å slippe å se reklame på nettet, sier Matt Cutler, medgründer i selskapet Net.Genesis Inc., til Wall Street Journal Interactive. Han legger til at mange vil betale litt ekstra for å slippe reklamen.

Utgivere og annonsører har lenge kjempet om å utvikle en tilfredsstillende finansiell modell. Den dominerende formen for nettannonsering, banner-annonser, har vært frustrerende for de fleste involverte; bare et fåtall av leserne gidder å klikke på annonsen for å komme videre til reklamesidene.

Utgiverne sitter da igjen og bekymrer seg, og lurer på om de får nok annonseinntekter til å fortsette å produsere innhold, mens annonsørene lurer på om de kaster penger ut av vinduet. Denne frustrasjonen fører til en intens søken etter en ny modell, skriver WSJ Interactive.

Til toppen