Aleksander Farstad trakk seg som toppleder i Ez systems i 2009. Da han kom tilbake til selskapet i 2013 gikk de fem millioner kroner i minus hver eneste måned. Da måtte noe gjøres. (Foto: Ez systems)

Da alle piler pekte nedover skjønte Aleksander at han ble nødt til å sparke toppledelsen

Det norske firmaet Ez systems slet i mange år med røde piler. Inntektene speilet ikke utgiftene. 

De siste årene har selskapet jobbet hardt for å snu den trenden. Et av de mest drastiske grepene det norske programvarehuset gjorde var å sparke alle topplederene ved avdelingen i Tyskland.

Tung ledelse

- Det var en stor og tung ledelse som vi måtte kvitte oss med. De dyktige mellomlederne ble løftet opp, og er fortsatt med oss i dag. Det var også en rekke dyre underleverandører som vi ble nødt til å kutte ut. Vi brukte rett og slett masse penger på mye rart. Blant annet faset vi oss ut av markedet for små- og mellomstore bedrifter. Det var ikke lønnsomt.

Det sier Aleksander Farstad. Han var med å starte det norske programvareselskapet for rundt 15 år siden, og fungerte som administrerende direktør i Ez system frem til 2009 da han ønsket seg nye utfordringer. Selskapet har vokst med rundt 20 prosent hvert eneste år siden den gang, men kostnadsnivåene har ikke stått i stil med et oppstartsselskap.

Tapte fem millioner hver måned

- Fra 2009 og frem til 2013 - da jeg igjen tok over som administrerende direktør - hadde vi et kostnadsnivå som lignet mer på et internasjonalt storselskap som IBM. Det var ikke selskapet vi ønsket å bygge. Vi gikk med fem millioner kroner i underskudd hver måned. Det var uholdbart, og vi måtte ta grep. 

Med Farstad i sjefsstolen har selskapet gjennomgått en vesentlig omstrukturering. For ham var det viktig å få økonomien på plass igjen, og ikke gape over mer enn man kunne tygge.

- Vi prøvde å være best på for mange områder. Det fungerte ikke. Nå har vi funnet ut at vi skal være best for noen få. Kjernevirksomheten vår er nå å skape verdirettet innhold. Våre produkter retter seg mot innholdsleverandører i blant annet mediebransjen, der innholdet er den viktigste ingrediensen. 

1 000 medieportaler bruker Ez

Etterspørselen etter Ez systems produkter og tjenester er økende. Ez har en ledende posisjon globalt innen media med mer enn 1000 medieportaler som bruker produktene til det norske programvarehuset.

I 2015 signerte selskapet nye kontrakter med både The Economist og Quinstreet - som publiserer blant annet eWeek i USA. 

Ez Platform er navnet på den nye løsningen for design og utvikling av innholdsdrevne nettsider og applikasjoner. 

Produktene er fortsatt utviklet med PHP som tidligere, men Ez har nå fullverdig støtte for Symfony 2.

– Symfony er det mest populære og hurtigst voksende rammeverket for PHP. Vi blir nå det eneste CMS-et bygget på full stack Symfony. Det betyr at terskelen for å utvikle for Ez blir lavere. Template-systemet er det samme som for Symfony.

Satset på gode designere

– Samtidig er vi bygget opp med veldige klare programmeringsgrensnitt med fulle REST API-er som gjør at man kan begynne å bruke Ez som en content-as-a-service-plattform, forklarte den administrerende direktøren til digi.no i fjor.

Med nedskrellingen av produktporteføljen fulgte det også en optimalisering av brukergrensesnittet. Farstad sier at de startet et New York-kontor og fikk med seg flinke designere som tenkte brukere først.

- Amerikanerne er best på å bygge gode brukergrensesnitt. Det er ikke noen hemmelighet. Bare se på Apple. Fokuset var å gjøre grensesnittet mer effektiv for de som skal bruke programvaren vår til daglig. Det har gjort at vi nå merker en stor etterspørsel i markedet. Store internasjonale konserner bruker oss nå som plattform - disse avtalene er selvfølgelig verdt millioner. 

- Vi gjør det bra i det amerikanske markedet

Utviklingsavdelingen er fortsatt i Europa - nærmere bestemt Polen. Ifølge Farstad er europeere de beste teknologene i verden.

For første gang siden 2008 har selskapet nå grønne tall igjen. Pilene peker også bare oppover. 

- Vi jobber med noen av de mest krevende kundene i verden som forventer både funksjonalitet og brukervennlighet i verdensklasse. At vi beholder langsiktige kundeforhold og samtidig skaffer nye, viser at Ez er svært konkurransedyktig. I Europa og spesielt Frankrike har vi lenge gjort det bra, og nå har det også løsnet i det amerikanske markedet-

- Vi har jobbet med internett i seksten år, og verden digitaliseres i økende tempo. Vår egen suksessoppskrift er å hjelpe spesielt bedrifter der innhold kan skape merverdi med å oppnå digital suksess, påstår Farstad. 

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen