Posten sine IT-systemer ble slått ut av drift som følge av en feilkonfigurering i Telenor sine gatewayer. (Bilde: Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix)

Da Telenor skulle bytte ut gamle gatewayer gikk det veldig galt for Posten

Fredag i forrige uke oppdaget Posten en feil ved IT-systemene sine. Feilen skulle senere slå ut det statseide selskapets systemer over hele landet. 

Håndholdte terminaler som både Postens sjåfører og butikkansatte benyttet seg av var rett og slett ute av drift.

Systemet gikk i stå

Det førte til at sporing av pakker på nett og innskanning av nye forsendelser gikk i stå.

– Det ble igangsatt undersøkelser og feilen ble identifisert, men den var mye mer kompleks enn først antatt, sier pressesjef, John Eckhoff, i Posten til digi.no.

Ifølge Posten har feilen i IT-systemene ført til forsinkelser i postleveringen over hele landet, og feilen ble ikke rettet før onsdag ettermiddag denne uken.

– Vi har hatt problemer med å få ut pakkene. Det beklager vi selvfølgelig ovenfor kundene våre. 

Telenor var synderen

Ifølge Eckhoff er Posten avhengige av flere underleverandører for å sørge for at pakker og post kommer frem. 

Pressesjef i Posten, John Eckhoff, sier at de oppdaget feilen fredag morgen.
Pressesjef i Posten, John Eckhoff, sier at de oppdaget feilen fredag morgen. Foto: Pressefoto

Denne gangen var det Telenor som var årsaken til at kommunikasjonen mellom de håndholdte systemene og postterminalene sviktet. 

Telenor har jobbet med utfasing av gammelt utstyr, og det er grunnen til at Posten sine IT-systemer knelte, opplyser kommunikasjonssjef, Kristine Meek, i Telenor. 

– Endringene har blitt pilotert og testet, og det har fungert fint for andre kunder, men det gjorde dessverre ikke det for Posten, sier Meek.

Byttet ut gateway, tok knekken på Posten

Ifølge henne er det gamle maskinvarebasere gatewayer som er byttet ut. 

Når utstyret er byttet har man ikke tatt høyde for Posten sine systemer i konfigurasjonen. Datapakker som egentlig skulle ha gått igjennom systemet har derfor blitt sperret. 

– Størrelsen på IP-pakkene har vært for store, og de nye gatewayene har derfor stoppet leveransen mellom systemene til Posten, konkluderer hun. 

Å finne feilen var ikke lett. At ingen andre kunder opplevde de samme problemene gjorde det heller ikke lettere for Telenor å lokalisere feilkilden.

At datamengden som måtte analyseres var enorm gjorde ikke det hele noe bedre. 

– Vi har nå sørget for at IP-trafikken går igjennom på rett måte i våre gatewayer. At pakkestørrelsene varierte veldig gjorde det vanskelig for oss å lokalisere feilen fordi store deler av trafikken gikk igjennom uten problemer, oppsummerer Meek. 

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)
Til toppen