Dagbladet best i test

Hvilket nettsted gir flest klikk på annonsene? Hvem klarer å levere akkurat det som er bestilt til annonsørene? Direktør Jan Grønbech i Thunder House Media testet den samme annonsen på seks ulike nettsteder.

Jan Grønbech i Thunder House Media har testet det han selv kaller "Norges seks mest interessante nettsteder". Nettstedene Dagbladet, digi.no, SOL, VG, Nettavisen og Aftenposten har blitt sammenliknet med hensyn til klikkrate og antall eksponeringer på en bannerannonse. Grønbech forteller at dette er en test på om de største nettstedene klarer å levere det man ber om.

- Vi vil med dette prøve å sette press på nettaktører å få ting i orden med annonser på nett og målinger av dette. Det er spennende å se om aktørene klarer å levere det som er bestilt. Av alle nettstedene testet var det bare Dagbladet som klarte å levere akkurat det vi ba om, sier Grønbech.

Hos hver av nettaktørene ble det bestilt det samme: 2.000 visninger av en bannerannonse på forsiden og tilbakemelding på nøyaktig antall visninger og detaljert statistikk over klikk.

- Det går på vilje å kunne levere det kunden bestiller. Vi har fremdeles ikke fått tall fra Aftenposten, men der sier man at IT-ansvarlig ikke fikk fram tallene. Jeg tror mange nettaktører ikke skjønner hvor viktig det er å kunne måle resultatene av annonsering på nett. Det er stor forskjell på hvor alvorlig de ulike tar Internett. Kanskje Aftenposten ikke tar dette alvorlig nok, sier Grønbech.

- Jeg tok initiativ til dette fordi jeg vil finne ut hvor kundene mine får mest igjen for pengene sine. Konklusjonen må være at det er på tide at alle som skal selge annonser på nettet går til anskaffelse av systemer som kan ta seg av oppfølgingen av annonsen på en god nok måte, sier Grønbech.

- Testen viste at Dagbladet leverte dobbelt så mange klikk som konkurrentene VG og Nettavisen. digi.no - som er en nisjeavis - kom nest best ut, like bak Dagbladet. SOL, som ikke er en avis, havnet på en overraskende god tredjeplass. Tradisjonelt skal sider med egenprodusert innhold oppnå bedre klikkstatistikk da leserne har valgt å klikke seg inn på siden i søken etter, for dem, interessant informasjon, sier Grønbech. Han planlegger å gjennomføre lignende tester et par ganger i året.

Visninger Klikk Klikkprosent
Dagbladet 2.000 23 1,15 prosent
digi.no* ca. 2.000 21 1,05 prosent
SOL 2.711 26 0,96 prosent
VG 2.495 12 0,48 prosent
Nettavisen 2.406 11 0, 46 prosent
Aftenposten* 0 0 0,00 prosent

(* bruker ikke NetGravity og kan ikke levere nøyaktige tall på visninger på forhånd.)
(se også SOLs reaksjon på tallene under artikler i margen).

Til toppen