Dagbladet gir konkurrentene drahjelp

Dagbladet blir første avis i Akersgata som lanserer en portal - tre år etter ABC Startsiden og SOL. Redaktør Arne H. Krumsvik mener at hurtig nedlasting uten bannerannonser og hensyn til konkurrenter, pluss gratistilbud er nok til å heve tjenesten i internettjungelen.

- Det er lett å starte opp en Internett-tjeneste og det finnes masse tilbud. Men vi er overbevist om at det kun er plass til noen få. Vi satser på å være en av de store aktørene på Internett i Norge, sier redaktør Arne H. Krumsvik i en kommentar til digi.no.

I dag sparket Dagbladet: på nettet i gang sin startside i samarbeid med internettleverandøren PowerTech. I tillegg er det inngått partnerskap med søkeleverandøren Yahoo!, e-post-tilbyderen Net Solutions og annonsenettverket DoubleClick.

Hva mer vil du vite om ...


Med gratis Internett-aksess og e-post-tilbud håper partnerne å lokke internettbrukere som allerede har andre portaler som oppstartside og ikke bare kapre nye brukere.

- Målet er å bli oppstartside og et valg framfor andre. Men det ligger ingen tvang i de aksesspakkene som selges fra PowerTech. Brukeren kan selv få velge, sier Krumsvik.

Aksessleverandøren PowerTech har siden 1993 posisjonert seg i bedriftsmarkedet. Gjennom samarbeidet med Dagbladet vil de gjerne kapre en del av privatmarkedet også. Gulroten for brukerne er gratis abonnement på 56 Kbit/s modem eller 128/256 Kbit/s ISDN (men selvfølgelig ikke gratis tellerskritt).

Daglig leder Henrik Dramstad i Power Tech hevder at det ikke er noen skjulte betingelser om krav til tele-leverandør, startside eller begrensning på antall e-post adresser i abonnementet.

Net Solutions med sin www.organizer.net og 100.000 brukere bidrar også til tilbudet sammen med fotballklubben Start som har gått med på å leie ut domenenavnet sitt start.no til e-post-tjenesten.

Krumsvik sier at de i portalinnholdet ikke har tatt hensyn til hvilke aktører som ligger inne.

- Vi har valgt alt det beste av det vi har kunnet finne på nettet. Det gjelder både våre beste venner og våre verste fiender, sier redaktøren som dermed har inkludert VG i tilbudet. Han har ikke har gjort spesifikke avtaler med hvert nettsted om distribusjon, men handlet etter "helt vanlig presedens" innen nettverdenen, som han selv sier.

- Trenger vi egentlig en ny portal i jungelen av alle tilbudene som nå finnes på nettet?

- Man trenger alltid et nytt produkt, mener redaktøren. Vi har gjort masse research og satt sammen alle de gode idéene vi har kunnet finne. Vi har sett på hva som har vært etterspurt andre steder i verden, sier han.

En av idéene har vært å følge samarbeidspartneren Yahoo!s idé om fravær av bannerannonsering på startsiden.

- Vi har kun bannere på seksjonene og ikke på forsiden. Nedlastingstid er en kritisk faktor for nett-tjenester, sier Krumsvik. Det er DoubleClick, som allerede selger på deler av Dagbladet: på nettet, som har fått i oppgave med å selge bannerne på tjenesten.

Til toppen