Dagbladet hopper til DoubleClick

Etter knapt én ukes drift har DoubleClick Norge kapret sin første betydelige kunde. Dagbladet sier opp kontrakten med NetGravity og satser i stedet på annonsestyringsverktøyet fra DoubleClick.

- Det stemmer at vi har undertegnet kontrakt med DoubleClick, bekrefter Dagbladets nettredaktør, Arne H. Krumsvik, overfor digi.no.

- Planen er å fase inn DoubleClick som annonsestyringssystem en gang i løpet av høsten, opplyser Krumsvik, som ikke legger skjul på at Dagbladet :på nettet har fått en gunstig avtale. Han understreker imidlertid at det først og fremst er gode referanser fra flere av Dagbladets partnere som har fått avisen til å satse på DoubleClick.

Administrerende direktør i DoubleClick Norge, Jan Grønbech, er selvfølgelig strålende fornøyd med å ha fått storfisken fra Akersgata på kroken.

- Dette er vår første virkelige store kunde, og slikt sett også en svært viktig kunde. I første omgang blir det snakk om en delt løsning der vi står for salget på avisas økonomi-, bil-, data- og Internett-seksjoner, mens Dagbladet :på nettet tar seg av salget på de øvrige seksjonene, opplyser Grønbech.

Noe motvillig vedgår han at DoubleClick har strukket seg langt for å få prestisjekunden Dagbladet:på nettet.

- De fikk jo NetGravity utrolig billig av SOL, så vi har jo måttet konkurrere... Vi lever imidlertid av provisjon, så vi gir det ikke bort gratis. Jeg har inntrykk av at begge parter er fornøyd med den avtalen vi i dag har inngått, sier Grønbech til digi.no

DoubleClick, som åpnet sitt Norges-kontor sist mandag, er ifølge Grønbech "i samtaler med fem andre norske nettsteder, og regner med å få fire av dem". Målet er å kunne skilte med 15 nettsteder med et norsk nettverk i kundeporteføljen i løpet av året. Fra før har selskapet bl.a. en verdensomfattende avtale med det amerikanske dataforlaget IDG å støtte seg på. I Norge utgir IDG mellom annet ukeavisa Computerworld og en rekke andre månedsmagasiner rettet mot IT-bransjen.

- Omsetningsmålet for 1998 er å ta ti prosent av markedet. Neste år skal vi være oppe i 25 prosent, sier en ambisiøs Jan Grønbech, som allerede har ansatt to personer i tillegg til seg selv. Innen utgangen av året tar han sikte på å ha en stab på totalt fire ansatte (Grønbech + tre annonseselgere), mens vekstmålet for neste år er å ende opp på mellom ti og femten ansatte.

DoubleClick Norge eies 91 prosent av DoubleClick Scandinavia, mens resten eies av ansatte i det norske selskapet, deriblant Jan Grønbech.

DoubleClick Norge vil fokusere på norske nettutgivere, annonsører og bedrifter. Grunnmuren i DoubleClicks virksomhet er den såkalte DART-teknologien (Dynamic Advertising Reporting and Targeting) som gjør det mulig å matche annonsørenes ønsker og behov med kundenes profil.

På verdensbasis viser DoubleClick i gjennomsnitt 60 millioner annonser per dag - annonser som når flere enn 35 millioner nettbrukere. Selskapet er representert med egne kontorer i Storbritannia, Australia, Spania, Sverige, Canada, Italia, Japan, Frankrike og Norge.

Til toppen