Dagbladet klamrer seg til gammelt annonsesystem

Dagbladet:på nettet nøler med å fjerne sitt gamle annonsesystem fullstendig inntil annonsevolumet er høyt nok. Med innføringen av NetGravity har bruttoprisene skutt i taket samtidig som rabattkrigen er i gang mellom ulike innholdsleverandører på web.

De nye, målrettede annonsesystemene på web, først og fremst representert ved den amerikanske programvareleverandøren NetGravity, har gjort sitt inntog på de store, norske webstedene. Systemene skal gjøre det enklere for annonsørene å kjøre mer målrettede annonser mot utvalgte målgrupper. Samtidig satser innholdsleverandørene på å få mer penger ut av hver solgte annonseplass.

NetGravity innebærer at annonsørene betaler en pris per eksponering for sine annonser. For Dagbladets del er prisen 17 øre per eksponering på forsiden, og salgsansvarlig Martin Aarestrup hevder han ikke er innstilt på å hive seg på prisdumpingkarusellen i forhold til annonsørene. Han har da også tidligere gått ut i media og advart mot prisdumping i markedet.

- Senest i går måtte jeg si nei til en annonsør som sammenlignet våre priser med to andre websteder som hadde mye lavere eksponeringspriser. Jeg kan ikke gi for store avslag; det er ikke sunt verken for oss eller for nettet som helhet, mener han.

Dagbladet: på nettet har, siden de fikk levert NetGravity som systempartner til Scandinavia Online i fjor høst, kjørt det gamle systemet parallelt med det nye. Dermed har avisen kunnet tilby faste annonseplasser på toppen av forsiden til en lavere pris. Egentlig var det meningen at dette gamle systemet skulle avvikles ved nyttår. Men nå er Aarestrup mer ubestemt og holder på faste annonseplasser i ytterligere noen måneder.

- Jeg er i forhandlinger med to av annonsørene som fortsatt benytter det gamle systemet. Jeg er litt usikker på hvor lenge vi kommer til å holde på de faste plassene. Vi inngår i hvert fall ingen langsiktige kontrakter nå, sier den salgansvarlige som er på jakt etter et større annonsevolum for at det virkelig skal bli lønnsomt å være systempartner med SOL.

Han har også planer om å erstatte de tre faste annonsplassene på toppen av Dagbladets forside med en ren bannerannonse etter NetGravity-metoden når tiden er moden.

- Det vil ta litt tid før man får skikkelig aksept hos annonsørene for bannerannonser, mener han.

Aarestrup har ingen problemer med å innrømme at det nye annonsesystemet har ført til en betydelig prisøkning for annonsører som ønsker å ligge på websider med stor trafikk.

Med det gamle systemet betalte annonsørene en fast pris for en periode, for eksempel 7.000 kroner for en uke. Med rundt 20.000 oppslag daglig på forsiden til Dagbladet, er bruttoprisen nå økt til 17.000 kroner for fem dager.

- Det er klart at prisen spiller en stor rolle i kjøpet. Men vi mener jo at annonsørene får en mye mer effektiv reklame rettet mot riktigere målgrupper. Eksempelvis går det an å definere annonser etter temaer som sport og få sportsannonsørenes budskap mot brukere som er interessert i temaet. Annonsørene betaler for budskap man er mer sikker på kommer fram enn i andre medier. Og dokumentasjonen på mottagernes faktiske adferd blir svært godt registrert i grundige rapporter, sier han.

Aarestrup er fast overbevist om at mange, konkurrerende annonsesystemer vil komme til Norge etterhvert. digi.no har allerede skrevet om at DoubleClick kommer til høsten. Ifølge Aarestrup har ikke Dagbladet bundet seg opp til ett system og vil vurdere flere når de kommer på det norske markedet.

Dagbladet: på nettet opplevde i høst mange tekniske problemer med NetGravity som etterhvert er blitt løst av Scandinavia Online. Amerikanske NetGravity har lagt opp til å levere programvare og la nettsteder selv drifte sine annonseplasser. I Norge har SOL fått oppdraget og samtidig fått tilslag på å selge og drifte systemet overfor norske nettkunder som er interessert i å benytte det. Disse kundene kalles system- og servicepartnere.

- Jeg tror ikke SOL var godt nok forberedt da de begynte å selge systemet videre til andre kunder. Når det er sagt, har SOL gjort en meget god jobb med å følge opp alle de problemene som er oppstått underveis. Nå går det mer på skinner, sier Aarestrup.

Til toppen