Dagbladet må spare 26 millioner kroner på digitale medier

Arne H. Krumsvik og Dagbladets datterselskap DB MediaLab tilpasser seg det tøffe internettmarkedet. Selskapet kutter TV-virksomheten, selger ut Fundamental.net, avvikler ti årsverk og skal til sammen spare 26 millioner kroner.

Det er ikke bare på papir at Dagbladet føler presset for tiden; nå strammes det også inn på den digitale virksomheten i forhold til det som var budsjettert før året startet.

Administrerende direktør Arne H. Krumsvik i DB Medialab tar konsekvensen av et stramt marked for digitale forretningsområder:

- Vi velger bort noen områder vi tidligere har ønsket å satse på. Ambisjonene for kjernevirksomheten er uforandret, sier Krumsvik.

Dette innebærer at de fokuserer på nettavisen Dagbladet.no, men har investeringer også i strategiske partnere som Doktor Online (10 prosent), reisetjenesten Zolong (9,6 prosent) og Teknopolis (30 prosent).

I tillegg eier de 48 prosent i Start Network sammen med aksessleverandøren PowerTech. Start Network står bak portalen Start.no med 430.000 registrerte medlemmer.

Det arbeides samtidig med å finne nye utgivere til Fundamental.net, et nettsted som DB MediaLab eier 100 prosent av i dag.

Også TV-virksomheten legges ned, "inntil videre", som selskapet skriver i pressemeldingen. Grunnen er et svakt inntektsgrunnlag. To større kultursatsinger fryses, og ti projektårsverk avvikles.

- Disse ti er ikke faste ansatte, men folk vi leier inn på prosjektbasis. Det innebærer at vi reduserer fra totalt 50 til 40 årsverk, sier Krumsvik til digitoday.no.

Likevel innebærer dette ikke stopp på alle nyinvesteringer, de skal justeres og vil foregå innenfor nettavisen Dagbladet.no.

Nye innholdstjenester for mobilt Internett skal fortsette. Dagbladet.no er initiativtaker og sentral i koallisjonen som er dannet mellom digitale innholdsaktører som krever større del av inntektene i forhold til mobiloperatørene.

Til toppen