Dagbladet.no med alvorlig annonseglipp

Dagbladets nettutgave kjørte i dag en annonsekampanje som var et grovt brudd på Vær Varsom-plakaten. - Det var en teknisk glipp, helt håpløst, innrømmer redaktør Esten O. Sæther.

DB Medialab, som gir ut Dagbladet.no, hadde i dag en annonse som var en kopi av artikkelmalen i nettavisen. Med Posten som annonsør hadde avisen publisert en annonse som minnet om å si fra når man flyttet. Ved siden av plakaten og under bannerannonse var det en artikkel om "Klamydia-epidemi på vandring", som var klikkbar og lå innenfor annonsemalen.

Da digi.no ringte annonsesjef Bengt Berglund etter lunsj, var kampanjen, som også inneholdt andre redaksjonelle reklameartikler, fjernet. Berglund opplyste at det hadde skjedd en feil.

Faksimile fra annonseglippen i dag morges

- Den skulle ikke settes på. Det er helt klart ikke bra å publisere en annonse med samme type profil som artiklene våre, selv om den lå under annonsevignetten vår, sier Berglund. Han forteller at han selv hadde oppdaget det klokken 08:00 i dag morges og umiddelbart beordret at den måttes tas av.

Likevel lå annonsen ute til over klokken 09:00, da digi.no fikk et tips om kampanjen.

- Det har rett og slett vært en teknisk feil, annonsen skulle overhodet ikke på. Det skjedde en glipp i utviklingsavdelingen vår. Det er helt håpløst at dette skjedde, sier Esten O. Sæther som redaktør for Dagbladet.no.

Ifølge Vær Varsomplakaten, paragraf 2.6, skal det være et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold i en publikasjon:
"Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet"

Både Berglund og Sæther sier at det tok en stund å fjerne kampanjen siden det tok en stund før de rette personene som kunne ordne det kom på jobb.

- Jeg synes jo det er betenkelig at både reklamebyrå og annonsør forsøker seg på dette. Vi bestemte før helgen at vi ikke kunne ta kampanjen inn i denne formen. Jeg vet de har forsøkt å selge disse formatene til flere nettaktører, sier Sæther.

Til toppen