Dagbladet.no synes Frp-leder er en dust

Hvis du tok en liten kikk under bildene av Terje Søviknes på forsiden av Dagbladet.no tirsdag ettermiddag, ville du enkelt finne hva tabloidavisen virkelig mener om FrPs eks-nestleder.

Det har vært et stormangrep uten sidestykke mot Fremskrittspartiet etter at det ble kjent at 2. nestformann Terje Søviknes fra Os er beskyldt for å ha

voldtatt en 17 år gammel partikollega.

Tabloid-utfordrer Dagbladet er vel en av dem som har kjørt hardest på med overskrifter som "Sex-skandalen i Frp", "Ny maktkamp i rottereiret" og til sammen 18 siders dekning i papirutgavene tirsdag og onsdag. Og internettutgaven har fulgt godt opp utover dagene, med nye trafikkrekorder som konsekvens.

Nå viser det seg at nettredaksjonen til Dagbladet har blitt så involvert i saken at de gir blanke i det som muligens burde vært til stede av objektivitet.

De kaller Terje Søviknes for det Dagblad-journalistene egentlig synes han burde kalles.

"Dust".

Og hvordan kan digitoday.no påstå det? Enkelt.

Vi tok en kikk på bildekoden som Dagbladet hadde brukt til å lagre bildene av Søviknes. I dem fant vi ordet "Dust" ikke bare én gang, men i hvert fall to ganger. Her er følgende spesielle kode:

Tormod Brenna, som var nettredaktør for anledningen (Dagbladet.no lar stillingen rullere), var ikke klar over at noen av hans kolleger har brukt bildebasen til å uttrykke hva de mener om Søviknes.

- Dette skal selvsagt ikke skje. Vi skal lagre bildene på ny, sier han til digitoday.no og opplyser at de vanligvis gir bildebanene spesielle kallenavn

slik at de kan finne dem igjen i bildearkivet etterpå.

Da digitoday.no gikk inn etterpå, hadde Brenna gjort som han hadde sagt på forhånd: skiftet ut enden av bildekodene fra dust2 og dust3 til blant annet terje7 og Terje8.

Men bildene finnes stadig på Dagbladet.no på samme bildebane som før:
* Dust2

* Dust3
PS! Etter at denne saken ble offentliggjort, har Dagbladet.no fjernet bildebanene til dust2 og dust3.

Til toppen