Den største framgangen blant de 28 nettstedene som er med i Norsk Gallups undersøkelse WEB-Toppen er det Dagbladet som står for. Andre kvartal i år får nettutgaven til tabloidavisen 44.000 flere ukentlige lesere, ifølge tallene fra anlysebyrået.
Likevel ligger tabloidavisen VG klart i teten blant nettsteder med redaksjonelle tjenester, og verken Dagbladet eller Nettavisen ser ut til å kunne true denne posisjonen. 414.000 nordmenn leser VG på ukentlig basis, og 165.000 daglig. Dagbladet har til sammenlikning 329.000 ukentlige lesere og 124.000 daglige.
Altavista.com sitter igjen med svarteper dette kvartalet, og taper ifølge undersøkelsen 23.000 daglige lesere. Også Nettavisen taper daglige lesere, nærmere bestemt 17.000.
Blant portal- og søketjenester har Scandinavia Online (SOL) et ørlite forsprang på Altavista.com på daglig bruk. Der SOL har 229.000 lesere, har Altavista.com 191.000 lesere. Men når man ser på tallene for ukentlig bruk, er det omvendt. Altavista.com har her 530.000 lesere, mot SOLs 498.000.
Den samme trenden som gjorde seg gjeldende andre kvartal i fjor, at økning i lesere på ukentlig basis er større enn den på daglige lesere, fortsetter i samme kvartal i år (den gangen ble tallene for 15 nettsteder offentliggjort i WEB-Toppen, mot 28 nettsteder dette kvartalet). I andre kvartal i år har 13 nettsteder fått flere ukentlige lesere, mens ni har fått færre, resten står stille. I samme periode i fjor fikk ti nettsteder flere ukentlige lesere og tre fikk færre.
For den daglige bruken av de enkelte nettsteder var det i andre kvartal i år tolv nettsteder som fikk flere lesere, og 13 som fikk færre. Samme periode i fjor fikk seks nettsteder flere og like mange færre.
TABELL: Røde tall innebærer nedgang i antall ukentlige lesere fra første til andre kvartal i år.
Gallups WEB-topp | Antall ukentlige lesere | |
2. kvartal 1999 | 1. kvartal 1999 | |
INTERNASJONALE TJENESTER | ||
AltaVista.com | 530.000 | 553.000 |
Yahoo! | 361.000 | 379.000 |
ALLMENNE NYHETSTJENESTER | ||
VG Nett | 414.000 | 401.000 |
Nettavisen | 324.000 | 296.000 |
Dagbladet:på nettet | 329.000 | 285.000 |
Aftenposten | 235.000 | 198.000 |
TV2.no | 161.000 | 151.000 |
NRK.no | 113.000 | 113.000 |
Dagens Næringsliv | 95.000 | 95.000 |
Bergensavisen | 31.000 | 26.000 |
Bergens Tidende | 28.000 | 23.000 |
Stavanger Aftenblad | 23.000 | 19.000 |
Adresseavisen | 18.000 | 18.000 |
Fædrelandsvennen | 9.000 | 11.000 |
PORTALER | ||
SOL | 498.000 | 475.000 |
Nettguiden | 75.000 | 89.000 |
FAGAVISER PÅ NETT | ||
DinSide | 94.000 | 100.000 |
digi.no | 89.000 | 62.000 |
IT-avisen | 59.000 | 58.000 |
PCWorld | 66.000 | - |
Hegnar Online | 57.000 | - |
NettMagasinet.no | 32.000 | 36.000 |
ANDRE TJENESTER | ||
JobShop (arbeidsformidling) | 85.000 | 75.000 |
Gule Sider | 75.000 | 74.000 |
Finn.no | 85.000 | 94.000 |
SOL Børs | 81.000 | - |
Bilguiden.no | 71.000 | 72.000 |
Eiendomsnett.no | 65.000 | 66.000 |
Alle tall er fra Norsk Gallups kvartalsvise undersøkelse om nordmenns nettbruk; WEB-Toppen. Intervjuer av i alt 9.346 personer er foretatt i uke 14 til 25.