Dagbladet øker mest

Selv om det er et stykke igjen til storebror i Akersgata, er Dagbladet det nettstedet som opplever størst vekst i antall lesere andre kvartal i år. Altavista.com har det største mageplasket.

Den største framgangen blant de 28 nettstedene som er med i Norsk Gallups undersøkelse WEB-Toppen er det Dagbladet som står for. Andre kvartal i år får nettutgaven til tabloidavisen 44.000 flere ukentlige lesere, ifølge tallene fra anlysebyrået.

Likevel ligger tabloidavisen VG klart i teten blant nettsteder med redaksjonelle tjenester, og verken Dagbladet eller Nettavisen ser ut til å kunne true denne posisjonen. 414.000 nordmenn leser VG på ukentlig basis, og 165.000 daglig. Dagbladet har til sammenlikning 329.000 ukentlige lesere og 124.000 daglige.

Altavista.com sitter igjen med svarteper dette kvartalet, og taper ifølge undersøkelsen 23.000 daglige lesere. Også Nettavisen taper daglige lesere, nærmere bestemt 17.000.

Blant portal- og søketjenester har Scandinavia Online (SOL) et ørlite forsprang på Altavista.com på daglig bruk. Der SOL har 229.000 lesere, har Altavista.com 191.000 lesere. Men når man ser på tallene for ukentlig bruk, er det omvendt. Altavista.com har her 530.000 lesere, mot SOLs 498.000.

Den samme trenden som gjorde seg gjeldende andre kvartal i fjor, at økning i lesere på ukentlig basis er større enn den på daglige lesere, fortsetter i samme kvartal i år (den gangen ble tallene for 15 nettsteder offentliggjort i WEB-Toppen, mot 28 nettsteder dette kvartalet). I andre kvartal i år har 13 nettsteder fått flere ukentlige lesere, mens ni har fått færre, resten står stille. I samme periode i fjor fikk ti nettsteder flere ukentlige lesere og tre fikk færre.

For den daglige bruken av de enkelte nettsteder var det i andre kvartal i år tolv nettsteder som fikk flere lesere, og 13 som fikk færre. Samme periode i fjor fikk seks nettsteder flere og like mange færre.

TABELL: Røde tall innebærer nedgang i antall ukentlige lesere fra første til andre kvartal i år.

Gallups WEB-topp Antall ukentlige lesere
2. kvartal 1999 1. kvartal 1999
INTERNASJONALE TJENESTER
AltaVista.com 530.000 553.000
Yahoo! 361.000 379.000
ALLMENNE NYHETSTJENESTER
VG Nett 414.000 401.000
Nettavisen 324.000 296.000
Dagbladet:på nettet 329.000 285.000
Aftenposten 235.000 198.000
TV2.no 161.000 151.000
NRK.no 113.000 113.000
Dagens Næringsliv 95.000 95.000
Bergensavisen 31.000 26.000
Bergens Tidende 28.000 23.000
Stavanger Aftenblad 23.000 19.000
Adresseavisen 18.000 18.000
Fædrelandsvennen 9.000 11.000
PORTALER
SOL 498.000 475.000
Nettguiden 75.000 89.000
FAGAVISER PÅ NETT
DinSide 94.000 100.000
digi.no 89.000 62.000
IT-avisen 59.000 58.000
PCWorld 66.000 -
Hegnar Online 57.000 -
NettMagasinet.no 32.000 36.000
ANDRE TJENESTER
JobShop (arbeidsformidling) 85.000 75.000
Gule Sider 75.000 74.000
Finn.no 85.000 94.000
SOL Børs 81.000 -
Bilguiden.no 71.000 72.000
Eiendomsnett.no 65.000 66.000

Alle tall er fra Norsk Gallups kvartalsvise undersøkelse om nordmenns nettbruk; WEB-Toppen. Intervjuer av i alt 9.346 personer er foretatt i uke 14 til 25.

Til toppen