Dagbladet vil få opp temperaturen hos Magasin-leserne

Rent og pent ser det ut, redaktør Gunnar Bleness. Men Magasinet mangler fortsatt endel før det engasjerer til debatt.

- Det var på høy tid at Magasinet fikk sitt eget nettsted, mener Gunnar Bleness, redaktør av Dagbladets lørdagsmagasin.

Han har i alle år jobbet på papirutgaven til tabloidavisen og fikk en sjefjobb da Dagbladet startet sitt eget magasin i 1999 .

Siden den gang har Magasinet måttet greie seg uten noen støtte på weben. Inntil nå.

- Er det mulig å overføre hele magasinformatet til en Internett-utgave?

- Vi har laget en nettutgave som skal fungere som et brukerforum for magasinleserne. Vi skal ikke overføre hele magasinet til nettet, men publisere det stoffet som er mest forbrukerorientert og til nytte og glede for leserne våre. Det blir faktastoff, faste spalter og andre artikler som egner seg for et kjappere format der vi håper å kunne skape debatt, sier Bleness til digi.no.

Bleness satser på at de leserne som leser magasinet også finner fram til nettutgaven. Men han hilser selvølgelig også velkommen nye Magasin-lesere som eventuelt finner veien gjennom Internett. Magasinet vil ikke bare ha endel stoff fra lørdagen, men også nyskrevne artikler for å holde nettstedet oppdatert gjennom uka.

digi.no har tatt en liten titt på Lørdagsmagasinet og blir slått av hvor rent, pent og oversiktelig det er i forhold til andre nettsteder.

Kun én, stor reklame forstyrrer magasinpreget.

Problemet er imidlertid at det hele kan bli for snilt og tamt. Det skrevne ordet må i tilfelle være mye mer provoserende for å få fart i debattene. Dessuten må det være naturlig for nettbrukerne å starte en debatt eller kommentere alle artiklene i nettutgaven.

Slik det er nå, oppfordres det kun til debatt fra forsiden og blant utvalgte artikler. Det har ført til 29 kommentarer på hvordan Magasinet ser ut (hvorav endel er helt verdiløse), mens det er lite engasjement i de andre temaene og debattene.

Men uavhengig av profilen på Internett: Bleness har stadig klokkertro på magasinet som konsept for Dagbladet:

Han har ingen planer om å lansere Magasinet som et selvstendig produkt utenom lørdagene. Og han er heller ikke engstelig for de nylig bebudede kuttene i Dagbladet.

Fredag i forrige uke ble det meldt at 77 årsverk skal bort i avisen. Mellom 60 og 80 millioner kroner skal spares inn, hvorav redaksjonen blir rammet med et sted mellom 15 og 45 årsverk.

- Vi frykter overhodet ikke kutt i Magasinet selv om Dagbladet nå skal gå gjennom bemanning og interne prosesser. Vi har hatt suksess med Magasinet både journalistisk, opplagsmessig og kommersielt, mener redaktøren.

Til toppen