Dagens IT vil ikke ha gud og hvermann

Det svenske bransjebladet Dagens IT har avvist 17.000 abonnenter siden høsten 1996. De inngikk ikke i målgruppen.

Den svenske nettutgaven av nyhetsbrevet Mediatrender skriver at Dagens IT mellom høsten 1996 og 1997 avviste 17.000 personer som ville ha et gratisabonnement. Bladet, som også befinner seg på web (se egen peker i margen), ble lansert i oktober 1996 av forlaget Ekonomi og teknik.

Siden da har Dagens IT nådd et opplag på litt over 50.000, ifølge markedssjef Kerstin Lindqvist.

- Vi vil i utgangspunktet ikke ha flere, sier hun og bekrefter overfor digi.no at de til nå har avvist 17.000 personer, med et par tusen på venteliste som vil slippe til hvis andre abonnenter etterhvert faller fra.

Den svenske publikasjonen opererer etter prinsippet "qualified controlled circulation", der meningen er å bygge en målgruppe som passer annonsørenes behov. Inngangsbilletten for leserne er null kroner, til gjengjeld må de blant annet fylle ut et reistreringsskjema om demografi, arbeidsplass, stilling og liknende.

Dagens IT kan dermed tilby annonsørene håndplukkede lesere som i teorien burde være idéelt kommersielt.

- Vi er i første rekke interessert i IT-spesialistene som foretar beslutningene eller andre i bedriftene som kontrollere, økonomisjefer, adminstrasjonsdirektører som har innflytelse i IT-sammenheng, sier Lindqvist til digi.no.

Ifølge Mediatrender var 1997-omsetningen på annonsesiden 24 millioner svenske bruttokroner, i år ligger målet fem til syv prosent høyere.

Dagens IT har også en gratistjeneste på web som kun gir et utdrag av det som står i den ukentlige publikasjonen. I tillegg sakses det daglig korte meldinger fra nettet. Ifølge Kerstin Lindqvist vurderer nå Dagens IT nøye hva de skal gjøre med nettutgaven fremover, men vil ikke gå nærmere inn på hva de planlegger eller når det vil bli gjort noen endringer.

Til toppen