Dagens Næringsliv åpner opp på nettet

Dagens Næringsliv publiserer nå gratis oppdaterte nyheter på web og papirabonnentene slippe å betale ekstra for å lese papiravisen på nett. Markedsdirektør Gislaug Rydland innrømmer at betalingsmodellen på web har vært mislykket med i underkant av 2.000 abonnenter.

digi.no skrev i forrige uke at næringslivavisen Dagens Næringsliv (DN) er i ferd med å utvide nyhetsstaben på Internett drastisk. Nyhetstjenesten DN Ajour som supplerer papiravisen på nettet søker ytterligere fire journalister og øker staben til 11 medarbeidere.

Les:


Dagens Næringsliv jakter på Internett-journalister

Dette innebærer altså en drastisk ekspansjon hvor DN denne uken legger om sin nettsatsing med mye større åpenhet rundt webutgaven.

Drøyt halvannet år etter at Dagens Næringsliv (DN) lanserte sin Dagens Næringsliv, åpnes de daglige, kontinuerlige nyhetsoppdateringene for alle. I tillegg skal abonnenter på papirutgaven slippe å betale ekstra for å lese nettutgaven.

Den nye åpenheten kommer kort tid etter at Amund Djuve inntok stolen etter Kåre Valebrokk som sjefredaktør. En klar paralell til det som skjedde da en annen av landets ytterst få betalingstjenester på nettet, Kampanje Online, ble åpnet for gratis bruk av den nye ansvarlige redaktøren Lasse Gimnes, tidligere informasjonsdirektør i SOL.

Under lanseringen av DN Ajour i juni 1998 var mottoet at tjenesten skulle bli "markedets viktigste nettavis". Det ble den aldri.

Tjenesten har hele tiden vært et "stebarn" som har ligget under et datterselskap i forlaget Norges- Handels og Sjøfartstidende, TDN Nyhetsbyrå. Her har forlaget sortert alle sine elektroniske publikasjoner. Det innebærer at TDN formelt sett har solgt sine Internett-tjenester til Dagen Næringsliv.

Denne organiseringen er også under revurdering. Det sa ansvarlig redaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv til digi.no i forrige uke.

Det elektroniske nyhetsbyrået inkluderer TDN Finans som er en online-utgave som ikke formidles via Internett (satellittdistribusjon) og som har vært en større suksess enn DN Ajour.

Nettutgaven av DN Ajour hadde i underkant av 2.000 abonnenter ved utgangen av 1999 - av disse var 500 utelukkende nettabonnenter, mens resten (1.500) hadde nettutgaven som et supplement til papirutgaven.

Totalt har papirutgaven til DN 50.000 abonnenter og av disse går rundt 1.000 aviser til utlandet.

- Tjenesten DN Ajour var tenkt som et supplement til papiravisen, og vil nå være åpen for alle. I tillegg slipper abonnenter på papiravisen å betale for nettutgaven, opplyser markedsdirektør i Dagens Næringsliv, Gislaug Rydland.

Når det gjelder arkivmateriale fra papirutgaven, vil man fortsatt måtte betale ekstra for disse - enten man er papirabonnent eller nettbruker uten abonnement.

Dermed forkastes en komplisert betalingsmodell der et rent internettabonnement kostet drøyt 2.000 kroner - uten full tilgang til hele papirarkivet på nett. I stedet måtte man kjøpe et klippekort for saker fra avisen som var eldre enn 30 dager gammel.

Ved å abonnere på papiravisen fikk man 1.000 kroner avslag på nettabonnementet, slik at man betalte 1.000 kroner mer enn med kun et rent avisabonnement, men 1.000 kroner mindre enn det som kunne vært full pris for både web og papir. Også i denne prisen kom betaling for eldre artikler i tillegg.

Endringen blir også gjort for å strømlinjeforme betalingen og gjøre jobben enklere for abonnementsavdelingen i forlaget. Det bekrefter TDN Nyhetsbyrå overfor digi.no.

- Føler dere at dere har feilet med nettsatsingen?

- Det kan du godt si, siden vi ikke fikk flere abonnenter enn vi gjorde. Vi har jobbet med dette hele tiden og har hatt mange strategiske diskusjoner om nettutgaven, sier Rydland. Hun uttalte til digi.no høsten 1998 at de skulle opp i 5.000 betalende abonnenter.

- Vi fant ut at betalingsvilligheten for et nettprodukt var liten. Vi har også stilt oss selv spørsmålet om kanskje ikke produktet var bra nok til at folk ville betale. Derfor har vi lagt om strategien og åpner nettavisen, sier Rydland.

- Nå skal DN Ajour satse mer på annonsesalg og på økt trafikk, sier hun videre.

DN har i dag en avtale med annonseselskapet 27/7 Media Norge og denne avtalen videreføres inntil videre.

- Vil det bli aktuelt å stenge nettutgaven igjen og ta seg betalt senere?

- Det tror jeg ikke. Papiravisa på nett vil forbli åpen, sier Rydland.

Til toppen