Dagens Næringsliv skal selge nettannonser for Oslo Børs

DN Nye Medier tar over annonsesalget for Oslo Børs sine hjemmesider etter AdLink. Kommunikasjonsdirektør Per Eikrem tror ikke avtalen vil være en belastning for Oslo Børs sin nøytrale rolle.

De siste to årene er det DoubleClick Norge, som i dag heter AdLINK Internet Media Norway, som har stått for salget på Oslo Børs sine hjemmesider (ose.no).

Ifølge kommunikasjonsdirektør Per Eikrem har salget aldri nådd de store høyder etter at avtalen ble inngått i 2000.

Les saken her:

Det dreier seg om kun noen hundretusener i inntekter for 2001. Og enda verre i år.

- Utviklingen har vært skuffende, selv om den har vært i tråd med resten av annonsemarkedet. Vi mener selv at hjemmesiden vår har et større potensial enn det vi har fått ut det siste året. Derfor har vi inngått denne avtalen med DN Nye Medier, sier Eikrem til digi.no.

Prosentvis skal nedgangen har vært betydelig i år, selv om totalvolumet er beskjedent uansett.

- Det er ikke snakk om noen hovedinntektskilde for Oslo Børs, sier direktøren og opplyser at det var børsen selv som tok initiativet til idéen om et felles annonsesalg for tjenestene dn.no og ose.no.

Oslo Børs og DN Nye Medier (DNNM), som utgir www.dn.no, har inngått en avtale som innebærer at www.dn.no skal selge og distribuere annonser til Oslo Børs' hjemmeside www.ose.no. Partene ser et stort potensial i et felles annonsesalg for nettstedene www.dn.no og www.ose.no.

- Vi har tro på at vi gjennom å gå nye veier skal få et løft på dette området. DN Nye Medier har en salgsorganisasjon som har spisskompetanse og erfaring med å selge til målgrupper som er viktige for oss. Vi har også produkter som utfyller hverandre som annonsemedium, mener kommunikasjonsdirektøren.

- Har dere tenkt gjennom habilitetsspørsmålet i forhold til konkurrenter av Dagens Næringsliv?

- Vi har tenkt gjennom problemstillingen, også opp mot DN. Dette er et rent annonsesamarbeid, hvor Dagens Næringsliv har en egen avdeling som konsentrerer seg mot de samme målgruppene som aktuelle for vår site, sier direktøren som også mener at det er uproblematisk at Børsen har laget en egen kommersiell informasjonstjeneste.

- Vi har hatt annonser på våre hjemmesider et par års tid og hatt diskusjoner hvorvidt dette vil komme i konflikt med den daglig driften av markedsplassen. Hittil har vi ikke opplevd dette, hevder han.

Oslo Børs har en trafikk på mellom 1 million og 1,5 millioner sidevisninger månedlig på sine hjemmesider.

Til toppen