Dagens Næringsliv tapte 25 millioner på Internett i fjor

DN Nye Medier klarte absolutt ikke å dekke kostnadene sine på Internett i 2001. Det opplyser konsernsjef Gunnar Bjørkvåg i Norges Handels- og Sjøfartstidende.

- Jeg er mer enn fornøyd med trafikken. Jeg er OK fornøyd med resultatet. Jeg er skuffet over omsetningen.

Slik oppsummerer konsernsjef Gunnar Bjørkavåg Dagens Næringsliv sin internettsatsing i 2001.

Mens DN.no hadde en svært liten omsetning på 2,9 millioner kroner og et tap på 35,2 millioner i 2000, er både omsetning og resultat i år kraftig forbedret. Omsetningen har økt til 11,7 millioner kroner, mens driftsresultatet til DN Nye Medier "bare" var på minus 25,6 millioner kroner i fjor.

- Vi hadde tatt høyde for denne type utvikling og forventet dette. Blant annet innførte vi ansettelsesstopp i fjor, sier Bjørkavåg. Så sent som i oktober i fjor var Bjørkavåg optimistisk, til tross for 11. september: han håpet på å passere 12 millioner for hele året. Slik gikk det altså ikke.
Det som har vært mest vellykket kommersielt sett for DN.no, er satsingen på jobb og rekruttering - en rubrikkvirksomhet som har bragt inn et sted mellom tre millioner og fem millioner kroner. Bjørkavåg hevder at papir og nettutgaven kjører to helt forskjellige løp når det gjelder rubrikkannonser innen stillingssektoren.


Han forventer at DN Nye Medier omsetter mer i 2002 enn i 2001.

- Vi hadde i snitt én million kroner månedsomsetning i fjor. Vi bør ligge godt over det i år, mener han og forventer seg en betydelig resultatforbedring i år:

- Vi har allerede et mye lavere kostnadsnivå enn i fjor. Jeg tror på et negativt resultat på mellom 12 og 15 millioner kroner, sier han til digi.no. Han sier at de først i 2004 skal gå overskudd på månedlig basis.

Det var i fjor endel som sluttet i DN Nye Medier som ikke er blitt erstattet. De vil heller ikke bli det, og Bjørkavåg regner ikke med de store krumspringene i år.

- Vi skal ikke ta de store tunge nye initiativene i år på nettet, nei, sier han.

Bjørkavåg kaller all virksomhet utenfor Dagens Næringsliv for "forretningsutviklingsselskapene". Den totale omsetningen i disse har passert 200 millioner kroner. Avisen Dagens Næringsliv hadde til sammenligning en omsetning på 419 millioner kroner i 2001.

I tilegg til DN Nye Medier, ligger Nautisk Forlag, TDN Finans,TradeWinds, UpStream, Europower og IntraFish innenfor forretningsområdet forretningsutvikling.

Men det er hovedinntektskilden, Dagens Næringsliv, som bekymrer mest: Nedgangen er på 30 millioner i forhold til 2000, mens driftsresultatet falt fra 113,5 millioner til 50,3 millioner kroner.

Resultatet før skatt ble pluss 62,3 millioner i år 2000, mens det endte opp på kun 2,5 millioner kroner i fjor.

- Dette er klart svakere enn forventet og slett ikke tilfredstillende for oss. Likevel har vi klart å ha en driftsmargin på 12 prosent og håper å få et løft i marginen i år med et bedre annonsemarked.

Sjefredaktør Amund Djuve har vært veldig opptatt å få til et konkurranseforhold mellom web og papir på nyheter, samtidig som man har samarbeidet på enkelte saker. Bjørkavåg mener denne modellen har fungert OK og viser blant annet til suksessen med Røkke og Kværner der kompromisset kom midt på natten og papir-redaksjonens saker ble lagt ut på nett umiddelbart.

Konsernsjefen viser også til eksperimentet med Etter Børs og det nyheter fra TDN Nyhetsbyrå tilfører DN.no.

- Vi har fått dem til både å jobbe sammen og konkurrere. Vi kommer ikke til å endre på denne modellen, sier han og medgir at en bedre integrasjon redaksjonene mellom muligens kan spare noen kostnader.

- Men da er jeg redd at noen inntekter ryker også, sier Bjørkavåg.

Til toppen