Dagens Telecoms nye klær

Mandag var "bli-ny-dag" for nettavisen Dagens Telecom, og resultatet er nytt navn og nytt utseende. Nå er målgruppen for avisen ikke bare bedriftsmarkedet, men også den jevne forbruker.

Dette er tredje gang på halvannet år at designet er endret på internettavisen som ble startet høsten 1996. Det som før het Dagens Telecom heter nå bare Telecom. Layouten og logo er endret, flere seksjoner har fått nye navn, og nye forbruker-rettede seksjoner er opprettet.

- Vi vil nå ut til flere med navnet Telecom. Til nå har vi fokusert mest på bedriftsmarkedet, men nå satser vi i tillegg på forbrukerrettet stoff. Flere satser på forbrukerrettet stoff, for eksempel Din Side, men de vil ikke være noen direkte konkurrent, mener nyhetssjef Trond Heggelund i Telecom.

I en pressemelding skriver han at "Internettavisa Telecom vil fortsatt ha fokus på det som skjer innen telekom, data og Internett", og man understreker flere ganger at avisen alltid skal ha oppdaterte IT-nyheter. Likevel er ikke fokus endret, ifølge Heggelund. Fokus er fremdeles på tele- og datakommunikasjon, sies det.

Telecom har blant annet ambisjoner om å hele tiden tilby den største mobiltesten på nettet og har i dag en test på digitale kameraer. Telecom satser på å utvide test-stoff både rettet mot forbrukere og bedriftsmarkedet.

- Andre tester enn mobiltesten er planlagt, for eksempel ISDN og Internett. Vi har også lagt ut GSM-priser fra Telenor og NetCom. I løpet av kort tid vil vi også legge ut utenlandspriser på telefoni fra også andre operatører på markedet. Det er gjort forandringer på alle sider og vi synes vi har fått et renere tekstbilde, sier Heggelund.

Av nye seksjoner finner man nå blant annet Råd&Dåd og en nyhetsoversikt, mens seksjonene IT-finans og Nettverk er nye navn på gamle seksjoner (tidligere IT-nytt og LAN/WAN). Søkefunksjonen skal være oppdatert og gjort bedre og logoen er noe endret og fått lagt til ordene "alltid oppdatert" ved siden av. Heggelund forteller hemmelighetsfullt at avisen har store planer når det gjelder samarbeidspartnere.

- Vi holder på å inngå en rekke allianser på nyhetsdistribusjon som vil bli offentliggjort om kort tid. Det er snakk om aktører som vil distribuere våre nyheter, mer vil jeg ikke si, sier nyhetssjef Heggelund. Han forteller at et langsiktig mål for Telecom er å få en mer byrårettet funksjon enn i dag.

- Vi har den siste tiden ansatt flere journalister med byråerfaring og dette vil komme til uttrykk på våre sider, sier Heggelund, som imidlertid benekter at Telecom vil være en konkurrent til TDN og Reuters.

Til toppen