Dagligvareprodusenter går sammen om eget B2B-marked

Konsumvaregiganter regner med å gjøre 50 prosent av innkjøpene over nett innen tre år, derfor går de sammen om å etablere en felles B2B-løsning for konsumvarer.

Flere av Europas ledende produsenter og distributører går nå sammen for å etablere en B2B- løsning for konsumvarer. I første omgang skaffer de seg et finansielt grunnlag på 70 millioner euro for å møte konkurransen fra amerikanske leverandører.

Sammenslutningen, som går under betegnelsen CPGmarket.com, prøver nå å skaffe seg deler av denne finansieringen fra europeiske institusjonelle investorer.

Det er ikke hvemsomhelst som nå skal by amerikanerne på kamp. Sveitsiske Nestlè og Danone, samt tyske Henkel og SAP, har allerede investert 30 millioner euro i prosjektet.

Partnerne har uformelt forpliktet seg til å legge 50 prosent av de årlige innkjøpene gjennom denne B2B-kanalen.

Andersen Consulting, som har fungert som rådgiver i prosjektet, vil antakelig sitte igjen med en andel i prosjektet som en del av sitt honorar. B2B-løsningen er ventet å være på luften i løpet av oktober. Etter en oppbyggingsfase frem til 2003 regner partnerne med at initiativet skal sitte igjen med marginer på 63 prosent på sine internettbaserte auksjoner og anbudtjenester, samt på logistikk-service og dataoppfølging. Investeringene på 70 millioner euro skal benytes til å nå dette punktet.

GPCMarket.com sier at de vil skreddersy sin løsning for det europeiske markedet og samtidig bidra aktivt i arbeidet for å legge de tekniske standardene til rette for Internett-handel.

Hastverket med etableringen skyldes ikke minst at man ønsker å møte konkurransen fra den amerikansk baserte Transora.com. Transora har etablert en tilsvarende markedsplass med blant andre Unilever, Procter & Gamble og US-delen av Nestle. Totalt sett har Transora etablert finansieringen på 250 millioner amerikanske dollar i forbindelse med denne satsingen.

Selskapet har nylig opprettet en Europa-kontor og jakter nå aggressivt på europeiske selskaper til markedsplassen.

Til toppen