BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dalai Lama for sterkt for Asia

I en internasjonal reklamekampanje for Apple skulle Dalai Lama være en av flere personer avbildet med teksten "Think different" under bildet. Bildet ble brukt i USA, men ikke i Asia fordi "han ikke er lett gjenkjennelig i Asia".

Hilde Nyman
14. apr. 1998 - 11:02

I Asia blir nå Dalai Lamas smilende ansikt byttet ut med ansiktet til flyveren Amelia Erhart (forsvant under flyvning over Stillehavet i 1937) i reklamekampanjen til Apple. Det er "de store tenkere" som avbildes i kampanjen, og foruten Dalai Lama er Alfred Hitchcock, Albert Einstein, Pablo Picasso og Mahatma Gandhi avbildet.

Kampanjen var opprinnelig tenkt å være lik i både USA og Asia, men grunnen til at Dalai Lama nå blir byttet ut på reklameposter i Asia, er at han ikke er lett gjenkjennelig i Asia. Lederen for The International Campaign for Tibet i Washington, John Ackerly har ikke mye til overs for denne forklaringen, og mente at Apple hestehandler med Kina, som Rupert Murdoch også er blitt beskyldt for etter å ha nektet å utgi en bok kritisk til Kina for å beskytte forreningsinteresser.

- Vi ble så entusiastiske over at Apple's beslutning om å bruke Dalai Lama i kampanjen. Nå er vi bare triste, sier John Ackerly til britiske Electronic Telegraph. Eksillederen Dalai Lama gikk med på å figurere i kampanjen for dataselskapet, visstnok fordi han likte teksten som ville følge bildet: "Think different" (tenk annerledes). Apple skal ha gitt et antall datamaskiner til eksilregjeringen i India.

Ifølge Electronic Telegraph nektet representanter for Apple i hovedkvarteret i Cupertino, California å kommentere saken.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra